tisdag 19 december 2017

Rider och tjuvkikar...!!!

Härligt vinterväder igen!!! Termometern visar -15 och tack vare helt vindstilla måste det vara helt med sanningen överensstämmande! Jag hade dessutom slutat jobbet tillräckligt tidigt för att sitta i sadeln innan det hunnit bli helt mörkt. På en pigg men trygg och fokuserad Hamingja red jag iväg längs bilvägen mot "världens ände".

Som vanligt inledde vi med långa sekvenser av "flytta undan för skänkeln och korsa över med inre bak" i skritt. För att lära mig bättre timing i hjälpgivningen brukar "tjuvkika" över axeln för att se att min signal med innerskänkeln kommer precis innan Hamingja ska lyfta sin inre bakhov. De som har tillgång till ridhus brukar ha speglar att ta till hjälp med sådant, men jag får titta över axeln istället  och vid senaste Atlikursen fick jag lära mig att detta faktiskt har en extra fördel!

Det var Lotta som berättade om när de haft kurs uppe i Gällivare för den oerhört inspirerande Haffi Gislasson, som även hållit kurs för Miduriter vid ett tillfälle då han samtidigt inspirerade ännu fler av oss genom en föreläsning. I Gällivare hade han hållit kursen tillsammans med en annan instruktör (som jag just nu nre kommer ihåg namnet på). Och det var hon som i sin tur tipsat om att man skulle titta över sin inre axel när man vill att hästen ska gå undan för innerskänkeln, för då hamnar ens kropp i en position som tydligt ber hästen om att göra precis detta! Våra hästar, som alldeles för ofta måste hantera att ryttaren ofrivilligt skickat en massa olika (och ofta motsatta) signaler måste ju tycka det är jätteskönt om de för en gångs skull inte behöver fundera över vad det är vi vill egentligen...!!!

I skritt har jag alltså redan använt detta knep utan att förstå att det har dubbla finesser. Och nu borde jag verkligen börja använda det i tölt också, då det ju dessutom är svårare än i skritt att hitta rätt timing... Men då måste jag ju i så fall släppa ögonens fokus på mankammen och det vet man ju aldrig hur det skulle sluta...!!! ;-)

Hamingja var som sagt psykiskt avslappnad och trevligt fokuserad i ridningen idag! Det var bara precis när vi passerat förbi vägen upp mot gamla soptippen som Jon verkade spana lite efter älgar, men i övrigt var hon med mig hela tiden idag! Och när vädrets makter nu återställt vårt perfekta ridunderlag av hårt packad snö var det ju helt perfekt för töltträning!

I korsningen "världens ände" fortsatte vi till vänsternlängs med sjön bort till skoterklubbens stuga och här passade vi på att ta några galopper också. Hamingja gjorde fina fattningar av vänster galopp och till att börja med klarade jag att rida henne i en trevlig form. Ibland när hon kortat upp nacken och blivit för hög i formen kan jag hitta tillbaka igen genm att driva mer. Men annars får jag sakta av och börja om med en ny galoppfattning från halt. Det skulle nog inte skada med lite galoppträning på ridbanan där jag förhoppningsvis kan få hjälp av en volt för att hålla lösgjordheten i innersidan så att hon inte kortar upp nacken...

Under hemvägen fortsatte vi töltträningen vilken avrundades med att hon fick sträcka ut sig och tölta med maximalt låååång hals. Sedan avslutade vi med något riktigt, riktigt avancerat: nämligen trav PÅ HEMVÄGEN!!! Och Hamingja imponerade inte bara genom att faktiskt han tid att trava trots att vi ju var på hemväg utan dessutom med att även vila tillräckligt i steget för att jag skulle kunna driva lite fram emot bettet så att jag fick njuta av lite bärighet i traven och inte bara undra om vi var på väg mot nytt rekord avseende kilometertiden...!

Efter detta trevliga tränngspass blir det några vilodagar för Hamingja och matte - men snart är vi tillbaka igen i en blogg nära dig!

Inga kommentarer: