onsdag 28 december 2016

Så här, fast i snöstorm...!

Om man lägger till en lättare snöstorm till bilden ovan får man en god uppfattning och dagens träningspass för mig och Hamingja!

Det låg redan ca 1 dm snö på ridbanan dessutom, vilket tyvärr innebar att underlaget inte var optimalt... Jag hade hoppats på att kunna jobba mycket med böjda spår under uppvärmningen, men det visade sig bara vara i skritt det fungerade... Passade i alla fall på att låta henne stretcha musklerna i bakdelen ganska ordentligt genom att skritta på volt och flytta undan bakdelen för innerskänkeln.

När vi sedan övergick till att värma upp i tölt längs spåret hann vi bara till andra hörnpasseringen innan hon halkade till rejält... Och eftersom uppvärmningens syfte är att få henne lösgjord och avslappnad fick det bli en ny variant: tölt på långsidorna och skritt genom hörnen och på kortsidorna. Red så en ganska lång stund och tillslut fick jag "kvittot" på att hon faktiskt började slappna av i o m att hon började frusta så belåtet.

Övergick till att träna samling vid hand, som på bilden ovan. Jag vet inte om det var p g a uppdämd energi efter den vilovecka hon haft och/eller att det är ett tag sedan vi tränade samling från marken så här, men jag upplevde i alla fall att jag hade "sämre broms" än vanligt...

När jag sedan sadlat om och satt upp i sadeln igen var det också en extra utmaning att få henne att slappna av i o m det hala underlaget... Jag fick göra som under uppvärmningen: bara rida tölt långs långsidorna. Först i höger varv och då ville hon gärna bita tag i bettet på högersidan och "gasa på",  så jag red henne med böjning i innersidan till dess hon började slappna av.

Ju mer avslappnad hon blev i tölten desto lättare var det att sakta av till skritt när vi kom till hörnet. Och ju mer avslappnat hon skrittade genom hörnpasseringarna och på kortsidorna desto mer avslappnad blev tölten på nästa långsida. Tillslut började längden på halsen komma mer och mer och när jag sedan gav riktigt mycket tygel sträckte hon ut sig ordentligt och började frusta igen! Skönt att det gick att hitta rätt "mood" att avsluta tölten i, trots snöstorm och det hala underlaget!

I morgon blir det vilodag och sedan får vi se vad som händer på fredag... Jag brukar ju alltid vilja rida då, men jag ska lämna in transporten på service under eftermiddagen (fick ju ombesiktning på bromsarna) och eventuellt behöver jag lämna den så tidigt att jag inte hinner rida i samband med att jag åker och hämtar den i Mariebäck efter lunch. Och då får nog Hamingja vilodag även på fredag. Men jag hoppas ju att jag hinner rida en sväng innan jag åker med transporten - håll tummarna för det!

Inga kommentarer: