måndag 3 oktober 2016

Positivt besked!


Eftersom Hamingja hade några tillfällen under lördagens träningspass då hon piskade ilsket med svansen fick hon för säkerhets skull vila igår, så att ev ömma muskler i bakdelen skulle få tid att återhämta sig. Och nu skulle det bli mycket spännande att se hur hon skulle reagera idag...?!

Det började mycket lovande! Hon kändes nämligen riktigt mjuk och avslappnad redan i början av vår uppvärmning! Även arbetet från marken gick bra - inga protester ö h t! När vi jobbat med ryggningar och samlad skritt i vänster varv tog jag en "paus" då vi ägnade oss åt sidförande övningar från marken innan det var dags för ryggningar och samlad skritt även i högervarvet. Och hela tiden var Hamingja hur samarbetsvillig och arbetsvillig som helst!

Efter detta skulle jag så få "facit" - och när jag sadlat om och satt upp i sadeln igen kändes till min stora glädje inget av den spändhet som jag kunde ana i lördags! Även nu när hon arbetade med en högre grad av samling i tölten var hon mjuk och avspänd! Hon var så följsam när jag red på böjda spår och inte ens en ordentlig böjning i högersidan provocerade fram någon ilsket piskande svans. SKÖNT!!! 

Det var en väldigt lättad matte som lät Hamingja sträcka ut i trav som nedvarvning! Och medan Hamingja frustade så belåtet "malde" matte på om hur otroligt DUKTIG häst hon har. "Som om det skulle vara något nytt...?!!" tänkte väl Hami?! Innan hon sedan fick gå ut i hagen igen var det dags för täcke - för nu har jag limmat fast karborren som ska fästa ryggvärmaren från BoT på insidan av ett ofodrat regntäcke så att hon kan få gå med det i hagen. Det visade sig att jag lyckats skapa ett veck på täcket när jag limmade...lite störande...! Men effekten påverkas i alla fall inte av detta, utan nu blir det maximal värmebehandling till musklerna över korset! 

Till helgen är det Atlikurs igen - så KUL det ska bli!!! Den här gången ska jag åter vara med på HELA kursen. Men det finns visst någon plats kvar så om du som läser detta inte anmält dig tycker jag GENAST att du ska kontakta Sylvia! För det är ju PERFEKT att få hjälp att lägga upp träningen inför vintern!!!

Inga kommentarer: