måndag 31 oktober 2016

Hamingja skor sig på mattes bekostnad!


Dags för vinterskor  med broddar! 

Nej, det är inte en dagsfärsk bild... man behöver nog inte titta allt för noga för att upptäcka Hamingja har sommarpäls på bilden så det är lika bra jag erkänner direkt...! Men bilden "ljuger" bara delvis, för hon fick vinterskorna på plats idag. Själv var jag dock på jobbet, men Malins Ella skulle också skos och hon var bussig att assistera hovslagaren även för min räkning! 

Idag får Hamingja vila efter gårdagens massage, men i morgon hoppas jag det blir träning för oss igen! Dags för ett nytt pass med samling vid hand tänker jag vilket även passar bra utifrån det stenhårda underlag vi har nu. Jag får bara se till att anpassa uppvärmningen så att den blir så skonsam som möjligt: mest skrölt och undvika volter. 

Enligt prognosen kan vi få den första snön under natten till onsdag. Visserligen bara några cm - men det gör stor skillnad inte bara ljusmässigt utan faktiskt även när det gäller underlag. Vid något tillfälle hade vi just sådant här underlag på en Atlikurs - alltså stenhårt de två första dagarna - och Atli var väldigt noga med hur vi skulle anpassa ridningen för att inte påfrestningen skulle bli för stor.  T ex fick vi göra hela nedvarvningen i skritt - då vi skulle rida till dess hästarna var så avslappnade att de nästan strök mulen i backen när de gick. Till sista dagen hade det kommit några enstaka cm snö och då förklarade han att redan det lilla lagret innebar en STOR förbättring av underlaget genom att det blev MKT mer skonsamt för hästarna. 

Massör-Tomas förklarade ju också att redan att Hamingja får broddar i skorna kommer att innebära en viss negativ inverkan/högre belastning p g a ändrat rörelsemönster. Därför ordinerade han BoT på båda haserna framöver. Och när vi nu Hamingja ÄNTLIGEN verkar ha återhämtat sig från problemen i korset tar matte självklart inga risker - så ett skydd även till höger has är redan beställt!

Inga kommentarer: