lördag 1 oktober 2016

"Fröken Skvätträdd" är riktigt cool i vissa situationer!

Hamingja gör sig redo för ridning - med BoT-värmaren på rumpan.

Jag brukar använda hennes BoT-skydd en kort stund innan ridningen och sedan en lite längre stund efteråt. Innan ridningen gör jag oftast så här - d v s låter det ligga löst över bakdelen från den stund vi kommit in i stallet till dess hon är sadlad och tränsad. Efter ridningen får hon sedan stå med dem på en längre stund, i boxen och då fäster jag ryggvärmaren ordentligt, med både maggjord, svansrem och elastiska remmar fram runt halsen.  

Ett par gånger har det hänt att hon i samband med sadlingen trampat runt så att ryggvärmaren halkat ner och landat på golvet bakom henne. Och till min glädje har hon aldrig reagerat ö h t på detta! Tala om att "fröken skvätträdd" har blivit cool - i vissa sammanhang i alla fall!!! Tidigare skulle hennes starka flyktreflexer definitivt tagit över vid ett sådant tillfälle, så det är ju toppen att jag i alla fall i detta avseende henne "avtrubbad" på ett bra sätt!!!

Vi tränade på banan igen i kväll och det blev ett ovanligt intensivt träningspass. Började med en extra lång uppvärmning i trav och tölt. Såg en så bra film på Fb här om dagen, om vad man ska tänka på när man rider hästen "lång och låg" för att den verkligen ska aktivera och stärka sin överlinje och inte bara "släppa ner huvudet och gå på bogarna". Och påmindes då också om vad Atli brukar säga om den saken.

I Hamingjas fall är det faktiskt lurigare i tölten. Hon ÄLSKAR att gå med nosen i backen i tölt och jag kan utan problem rida tölt på hellånga tyglar. MEN det innebär inte med automatik att hon aktiverar överlinjen för den skull. Så för att verkligen få önskad effekt är det bäst om jag ändå börjar rida henne i en lite högre form i tölten (vilket ändå skulle motsvara "lång och låg" på många andra islandshästar!) För att sedan låta henne länga halsen lite successivt, med bibehållen kontakt med bettet. Atli har tipsat om hur jag ska se på musklerna på halsen att hon verkligen arbetar rätt.

Efter denna uppvärmning började jag arbeta henne från marken - i vad som också blev en ovanligt intensiv sekvens. Vi började med sidförande på volt, så att hon fick korsa bakbenen ordentligt och därigenom stretcha musklerna i bakdelen. Sedan fick hon rygga långa sträckor följt av samlad skritt med extra mycket samling. När jag sedan satt upp i sadeln igen kändes hon rejält "på" och även lite spänd. Vid några tillfällen när jag böjde henne ordentligt i högersidan piskade hon även till med svansen...

Mitt huvudfokus under den uppsuttna tölten var därför bara att få henne lugn och avslappnad för att vi skulle få avsluta ridpasset med en riktigt bra känsla i kropp och själ. I o m att jag höjt kraven under arbetet från marken fick vi ta ett litet steg tillbaka i den uppsuttna tölten som kompensation, för att det inte skulle bli för mycket och ge dålig eftersmak. Det är ju som Atli alltid säger att när man "tryckt på on-knappen" så måste man se till att även "trycka på off-knappen" SÄRSKILT på en häst med så mycket temperament som Hamingja har, för annars hamnar man lätt i en ond cirkel med en allt mer spänd häst.

Efter en längre stunds arbete med böjda spår i tölten började hon i alla fall kännas avslappnad och när jag sedan lät henne övergå i trav frustade hon så belåtet - om och om och om igen! För säkerhets skull fick hon sträcka ut i trav extra länge också. Dessutom ska hon få vilodag i morgon - efter ett sådant styrketräningspass som dagens arbete från marken tror jag verkligen att det är det bästa för hennes muskler. Det är ju med hästar som med människor: hård träning bryter ner musklerna och det krävs vila för att bygga upp musklerna igen så att de blir starkare.

Tomas har ju dessutom rekommenderat att jag använder henne BoT ännu mer framöver eftersom vi börjat komma upp i en högre träningsdos samtidigt som det också blir kallare väder. Så när jag kvällsfodrat tog jag med ett ofodrat regntäcke hem för att limma fast kardborrbandet som ska fästa ryggvärmaren på insidan av täcket. Så kan jag släppa henne i hagen med både hasskyddet och ryggvärmaren på efter våra träningspass framöver.


Inga kommentarer: