onsdag 7 september 2016

Same, same...but different!!!

Idag fortsatte vi vår rehabträning utifrån Atlis instruktioner: uppvärmning i trav och tölt med ordentlig längd på halsen, "själva arbetet" sidförande, ryggning och samlad skritt från marken följt av  en kortare sekvens tölt med den grad av samling som hon själv bjuder på efter markarbetet, samt nedvarvning i tölt och trav. Ungefär 10 minuter till vardera del av ridpasset. 

Arbetet för hand behöver jag göra på ridbanan, där vi kan ta stöd av staketet vid samlingen i skritt. Men för att ändå få viss variation testade jag idag att värma upp utanför ridbanan. Vi red upp bakom vägbommen och längs den vänstra skogsvägen där vi först travade och sedan avslutade med en kortare sträcka höger galopp innan vi vände hemåt igen. På hemvägen red vi först en kortare sträcka vänster galopp och sedan tölt med lång hals. Efter två "små smakprov" på galopp samt dessutom på hemväg blev det betydligt mer energi i tölten än när vi värmt upp på ridbanan - och därmed blev också takten bättre trots att vi nu i princip red rakt fram. 

Min bedömning av hur långt (eller rättare sagt kort) vi skulle rida längs skogsvägen visade sig stämma riktigt bra: när vi skrittade in på ridbanan hade vi ridit knappt 15 minuter. Träningen från marken inledde jag även idag med att sidföra på volt och det är ju inte helt lätt... Tillslut kom jag fram till att om jag låter Hamingja gå på rakt spår istället blir det lite lättare att få henne att korsa ordentligt med bakbenen - jag ska nog göra så i fortsättningen! Att sidföra från marken var ju något helt nytt för oss när Atli introducerade det i söndags. Men Hamingja har redan förstått vad som förväntas av henne och när jag efter en träningssekvens låter henne skritta på framåt med långa tyglar slappnar hon direkt av och sträcker ner nosen i backen! Den viktiga off-knappen fungerar alltså även här!!!

Nästa steg var samlad skritt längs spåret och idag lät jag henne gå lite längre sekvenser med samling mellan "sträcka ut i skritt rakt fram-pauserna". Jag tycker faktiskt det går riktigt bra för oss i detta moment! Det gäller bara att fortsätta träna och träna och träna... så att hon successivt får bygga upp den styrka hon behöver i sin bakdel. Efter den sista "sträcka ut i skritt rakt fram-pausen" passade jag på att sadla om innan jag satt upp igen. Förutom att sadeln glider fram en hel del nu när hon har lite "sommarmage" så har jag märkt att en sådan omsadlingspaus är ett mycket effektivt sätt att "trycka på  off-knappen" efter en stunds samling (när jag t o m petat på henne med pisken). Hon är ju så oerhört ambitiös och mår därför så väldigt bra av den lilla pausen med sadlingen då hon helt säkert vet att jag under en stund inte kommer att be henne om något annat än att stå helt stilla. 

Hon var ändå lite uppstressad när jag började rida tölt uppsuttet, men m h a en matte som fokuserade på att verkligen vara avslappnad och dessutom böjde henne endel i högersidan på en stor volt började även Hamingja slappna av. Och när jag sedan red på en stor åtta, med fokus på böjning i högersidan på "högervolten" och höll henne lätt utåtställd på "vänstervolten" så att högerbogen kom på plats så bjöd hon snart på riktigt trevlig tölt med aaaaaningen samling! 

Nedvarvningen inleddes i tölt med låååång hals, medan jag ställde om höger-vänster lite då och då för att stämma av att hon verkligen var avslappnad i nacken. Hamingja frustade så belåtet! När vi även varvat ner i trav på samma sätt var matte så nöjd med dagens ridpass! Funderade lite fram och tillbaka kring om jag ska rida igen redan i morgon eller om hon ska få en vilodag. Kom tillslut fram till att eftersom vi "spänt bågen" lite extra under arbetet från marken idag så blir det vilodag i morgon. Det är ju viktigt för musklerna med återhämtning - annars kan de inte bli starkare. Sedan ska vi nog satsa på ridning i terrängen på fredag (om vi törs med tanke på älgjakten...) Så blir det mer styrketräning från marken på ridbanan igen på lördag. 



Inga kommentarer: