tisdag 17 maj 2016

En Láraspekulant provrider



När jag letade bild till dagens inlägg hittade jag denna - från när Lára och jag red uppvisning i "safttölt" under det första "Hästens dag-evenemanget" som arrangerades vid Havremagasinet i Boden. När vi samlats inför uppvisningen och frågan kom om vem som kunde visa safttölt (man skulle tölta en sträcka fram och tillbaka, med ett glas saft i ena handen) anmälde jag mig genast som frivillig trots att jag aldrig provat tidigare. Men jag visste ju att det inte skulle vara något problem att rida lycko-Lára med bara en hand. Och kontrollmätningen som avslutade uppvisningen visade också att all saft fanns kvar i glaset!

Jo, jag erkänner, jag är lite nostalgisk i kväll... men det är för att det varit en spekulant och provridit Lára idag... Mitt hjärta VILL ju inte sälja någon häst, även om hjärnan är helt på det klara med att jag inte har tid och ork till två. Och Lára vill ju verkligen JOBBA - till skillnad mot många andra hästar är hon inte alls nöjd med att bara gå i hagen. Och det underlättar definitivt när man ser att spekulanten och Lára skulle passa bra ihop - vilket var fallet idag! Hon vill komma och provrida fler gånger och det tycker jag är jättebra - min fina Lára ska vara hos någon som verkligen gillar och känner att hon är RÄTT - annars säljer jag inte!

Hamingja och jag tränade ett kort pass på ridbanan och precis som i söndags hade jag boots på. Jag får erkänna att jag inte hade någon riktigt genomtänkt plan för dagens ridning, mitt mesta fokus var på Lára idag... Men då tog Hamingja saken i egna händer och visade vad vi skulle träna på! I slutet av uppvärmningen i tölt med låååång hals började hon nämligen höja tempot. Och till min glädje gjorde hon detta helt utan att bli spänd - och det tillfället ville jag ju utnyttja!

Alltså ökade jag successivt drivningen och kortade tyglarna - allt medan Hamingja fortsatte att tölta på i ett ganska friskt tempo! Jag har förstås fortfarande mycket kvar att jobba med när det gäller min sits och därmed blev inte heller formen optimal. Men att hon hela tiden behöll den lösgjorda känslan trots tempoökningen kändes som ett härligt framsteg! Att få "rulla på" längs ovalbanan gjorde henne uppenbarligen mycket gott!!!

Eftersom vi har en lektion för Sylvia inbokad i morgon - då vi definitivt kommer att få jobba REJÄLT - tyckte jag att vi kunde nöja oss med dagens prestation! Så Hamingja fick varva ner i tölt resp trav trots att vi bara ridit ca 20 minuter. Och jag får leva kvar i den trevliga känslan från idag och njuta av den!

Inga kommentarer: