torsdag 10 mars 2016

Lagom är bäst - när det gäller liniment!

"Det går bra att servera kraftfodret nu!"

Dagens ridtur på Hamingja blev i mångt och mycket en repris av måndagens: med "myrslokstölt" och trav med lång hals. Fast Haminjga var än mer avslappnad i skritten idag, så jag passade på att låta henne ta längre skrittpauser. Härligt att jag kunde låta henne skritta på hellånga eller nästan hellånga tyglar både på vägen bort och hem! 

Vid korsningen vid "världens ände" vände vi hemåt och tog just en sådan lååååång skrittpaus då lilla fröken verkligen sträckte ut sig och slappnade av! Hon verkade trygg med att det inte skulle krävas något som var obehagligt eller gjorde ont - skönt!

Tillbaka i stallet blev det ny omgång liniment på hennes vänstra has. Jag har ju som sagt inte behövt skaffa mig särskilt mycket erfarenhet av gallor och liniment tidigare under mitt hästägarliv... så det var bra att Sylvia varnade mig för att det kan bli en blistereffekt på huden ifall man använder liniment allt för ofta. Jag trodde att det var en nackdel att jag inte är i stallet riktigt varje dag - och därmed inte kan "linimentera" varje dag - men det visade sig alltså vara en fördel. Sedan är väl risken för blistring inte alls lika stor i o m all vinterpäls hon har - men det är ju bra att jag känner till problemet och kan vara uppmärksam på ev hudförändringar i området!

Innan jag åkte hem hann Josefin dyka upp för att rida Lára. Det är verkligen roligt att se de två tillsammans - de passar så bra ihop! Josefin tyckte föresten att jag förtalat Lára när jag sagt att hon kan bitas i samband med sadlingen: "Hon är ju hur snäll som helst!!!" 

Inga kommentarer: