torsdag 31 december 2015

Tryck i tölten på tyglad tiger!!!

Årets sista dag och årets sista träningspass med Hamingja!

Den senaste tiden har jag flera gånger använt Láras tigermönstrade fleecetäcke till Hamingja. Ja, det var från början Feykirs, men sedan fick Lára "ärva". Det är visserligen onödigt stort åt henne, men med "polokrage" så man inte behöver kittla henne i onödan genom att knäppa bogspännen. Täcket passar Hamingja riktigt bra både i storlek och färger - och dessutom kan hon ju bli ilsken som en tiger när hon tycker att man ställer för höga krav i ridningen...!

Jag tycker det ändå gått framåt i träningen för oss de senaste veckorna - inga jätteframsteg men små och f f a viktiga landvinningar här och där. F f a har jag varit nöjd med galoppen och traven! Men det är ju så med hästträning att man tar steg framåt ibland och sedan tar man steg tillbaka... Som i tölten där jag senast var så klantig att jag väntade till hemvägen innan jag började kräva mer samling - och därmed gav Hamingja onödigt stora möjligheter att "vinna" över mig... 

Idag var det därför dags att försöka återerövra lite av denna förlorade mark! Så efter uppvärmning i tölt följt av galoppintervaller i kanten av ängen vid "världens ände" fortsatte vi efter vägen längs med sjön, mot skoterklubben för att träna samling i tölten. Eftersom jag var så oerhört mycket klokare än senast började jag förstås med pisken mot VÄNSTER bak - där protesterna alltid blir störst - och nu blev det VÄLDIGT tydligt vem som "vann" alldeles för många "dragkamper" senast... 

Redan när jag började samla skritten började "tigern morra"... Övergången till tölt gick visserligen lugnt och fint men sedan räckte det med att jag rörde lite på pisken för att hon ilsket skulle försöka VRÄKA sig iväg... Tack vare att jag nu även kommit ihåg att jag ska titta snett uppåt i tölten - så att jag verkligen sitter ordentligt på rumpan - kunde hon inte lika lätt få mig ur balans utan jag kunde behålla det mesta av "trycket" från skänklar och säte. Så jag fortsatte att titt som tätt röra lite på pisken medan Hamingja gjorde sitt bästa för att få till sina "kast med liten ryttare" - men lyckades inte alls lika bra som senast.

När det kändes som att vi tagit oss igenom den värsta fighten vände jag runt henne på vägen i bibehållen tölt och var MKT noga med att pisken hela tiden låg kvar mot vänster bakben. Och det fungerade - första delen av hemvägen flöt hon på i riktigt trevlig tölt (trots att pisken hela tiden låg an mot vänster bak) och jag kunde belöna genom att bara vara följsam! Några små reaktioner kom lite senare - men de var närmast att beteckna som "morrningar" i sammanhanget! 

Efter en längre skrittpaus var det dags för samlad tölt igen - med pisken mot höger bak denna gång. Detta brukar alltid vara mindre dramatiskt och idag blev det ingen större reaktion ens när pisken först nuddade hennes bakdel. Jag provade flera gånger att flytta bort pisken ett par minuter för att sedan lägga den mot höger bak igen - och inte en enda gång resulterade detta i något försök till "kast med liten ryttare". Bara ett ilsket piskande med svansen - som markering från lilla fröken att det var JOBBIGT att ta i så med bakbenen. 

Matte var alltså MYCKET nöjd efter dagens ridpass - där jag definitivt återtagit endel av det jag "tappade" senast när jag gav henne utrymme att "vinna duellen" om den samlade tölten. En viktig del i denna seger var ju också att jag åter kommit ihåg att hålla blicken uppåt - vilket gav mig en sits med betydligt bättre förutsättningar att parera lilla frökens "utbrott"! Idag testade jag föresten att ha den nya, tjocka fjärilspad:en tillsammans med en gelpad utan "frontriser" och då blev det mer lagom lyft fram under sadeln!

Lára firade nyårsafton i hagen tillsammans med Yr - och de fick båda festa morötter från matte!

Inga kommentarer: