onsdag 2 december 2015

Hamingja skor sig på mattes bekostnad!

Uppenbarligen har Hamingja full koll på att Sylvia åkt utomlands idag - och gör därmed bedömningen att "faran är över"... För hon kom faktiskt direkt när jag ropade på henne i hagen och det har hon inte gjort på läääänge! Hami hade också rätt i sin bedömning att faran (om hårt arbete) var över - för tillfället i alla fall. Mattes bihålor behöver några dagar till för att återhämta sig, så i kväll skulle vi bara ha "date" med hovslagaren.

Det var så sent som i söndags jag meddelade honom att hon behövde skos - och redan idag var det alltså dags! Nu när det blivit så halkigt blir det mycket skönt att hon har skor med fyra broddar på varje - och dessutom snösulor som hindrar styltor från att bildas i hovarna. Hami är ju inte alls lika säker på foten och har inte heller samma förstånd att anpassa farten efter underlaget som Lára har. Istället blir hon stressad och spänd - vilket hon "hanterar" genom att öka farten... Men nu ska det alltså vara BRA fäste framöver!

Hamingja har också en tendens att snabbt bli uttråkad och då börja "stöka" lite när hon ska skos... Senast hade jag därför ridit ett ganska tufft pass just innan, med förhoppningen att hon istället skulle tycka det var skönt att stå och vila. Det fungerade också - när hovslagaren var färdig undrade han skämtsamt vad jag hade drogat henne med! ;-)

Därför hade jag egentligen velat rida henne innan skoningen även denna gång - men p g a mina onda bihålor som hittills bara verkar bli värre och värre vågade jag inte. Man kan ju inte "åka häst" på Hamingja utan alla ridpass är riktigt ansträngande även för ryttaren. Men som tur var visade det sig gå alldeles utmärkt ändå - hon stod "som ett ljus" hela tiden! Jag hade berättat för hovslagaren om hur hon först varit på "träningsläger" med Sylvia sex veckor och att jag sedan fått rida intensivlektioner för Sylvia fyra dagar i rad. "Hon är väl fortfarande helt psykiskt utmattad - det är därför hon står helt stilla!" skojade han!

Inga kommentarer: