söndag 8 november 2015

Tränat Lára och fått Hamingja uppgraderad!

Ut på äventyr - med Lycko-Lára!!!

Igår var det Malin M och Lára som "hängde" - men idag var det min tur igen! Inledde på ridbanan med att böja Lára ordentligt (f f a i högersidan) i skritt, trav och tölt. Sedan tränade vi galoppfattningar en stund (höger galopp) först från trav och sedan från skritt. Tydligen hade hon "skämtat aprillo" med Malin igår och inte velat ta högergaloppen (precis som hon brukade göra med Adina också) men idag var det helt OK med höger galopp igen! 

(Besvärligt med en matte som känner henne både utan och innan - det blir ju lite svårare att "skämta" då...! Och Malin lär bli betydligt "svårare" framöver när hon hunnit rida in sig lite mer...!) Lára är ju väldigt ombytlig av sig när det gäller vilken sida som är stelare/vilken bog hon hellre skjuter ut o s v. Det händer t o m att det varierar under samma ridpass! Men just nu är det högerbogen som helst "skickas iväg" och av vad jag har fått lära mig så skulle det på en "normal" häst innebära att hon just nu istället föredrog höger galopp - inte vänster... Så man kan väl säga att Lára lyckas ganska bra med att "skämta aprillo" med mig också?!!

Efter galopparbetet lämnade vi ridbanan för att fortsätta träningen ute i terrängen. Det har verkligen blivit osedvanligt mycket arbete på ridbanan för mig de senaste veckorna - f f a eftersom jag bara skulle rida Hamingja där i samband med Atlikursen. Och dessutom har jag tyckt att Lára behövt några träningspass då hon verkligen kunde "böjas igenom" på volt och böjda spår. Så nu hade jag LÄNGTAT ut i skogen!!! 

Jag red upp till höger bakom vägbommen och passade på att jobba med sluta i tölt - med böjning i högersidan - längs grusvägen. Tog upp till vänster strax innan vändplanen och sedan varvade vi skritt, trav och lite galopp längs stigen bort mot Torrbergsvägen. HÄRLIGT miljöombyte och samtidigt väldigt lösgörande!!! Eftersom vi redan jobbat en stund på ridbanan red vi dock inte hela vägen fram till grusvägen utan vände tillbaka samma väg vi kommit. 

Lára var pigg och glad förstås - det är hon ju alltid oavsett vad vi gör och var vi rider!!! Mattes härliga lyckopiller!!! När vi kom ut ur skogen igen avslutade vi med sluta i tölt (böjning i högersidan) och efter en stund slappnade hon av riktigt fint!

Hamingja inte bara fabriksåterställd - nu även uppgraderad!!!

När jag kom till Mariebäck skulle Sylvia precis rida ut med Hamingja. Jag har ju tidigare berättat hur hon "fabriksåterställt" Hamingjas trav. Men det hon gjort nu imponerade ännu mycket mer - nu handlade det nämligen inte bara om fabriksåterställning utan om en rejäl uppgradering!!! När jag köpte Hamingja "levererades" hon med väldigt mycket flyttinstinkt och det har t ex räckt med minsta smackning (eller ibland t o m att hon tror att man tänker smacka) för att hon ska reagera våldsamt och kasta sig iväg. Detta har varit alldeles extra opraktiskt när man ridit lektion samtidigt med någon som smackat ibland... och alldeles särskilt när man ridit samtidigt med Sylvia vars smackningar Hamingja känner igen så väl...

MEN den här veckan har Sylvia verkligen tagit itu med detta och i princip smackat oavbrutet! Hon började redan inne i stallet vilket initialt fick Hamingja att vibrera och hoppa på stället innan hon successivt insåg att inget farligt hände trots allt. Sedan har hon gått vidare med oavbrutet smackande under ridningen och efter oändligt många nära döden-upplevelser har Hamingja faktiskt lärt sig hantera även detta. Jag hade nog inte trott på det om jag inte sett det själv - men när bilden ovan togs satt faktiskt Sylvia och smackade - och ändå ser man tydligt på Hamingjas öron hur avslappnad hon är!!!

Nu skulle vi faktiskt kunna rida en tävlingsfinal och behålla kontrollen ÄVEN om någon av de andra ryttarna får för sig att smacka till sin häst! Ett litet steg för mänskligheten med ett STORT steg för lilla Hamingja!!!

Inga kommentarer: