onsdag 18 november 2015

Lára och jag är simkunniga!!!

...fast när jag kom till Mariebäck efter jobbet visade det sig att ösregnet vi haft inne i stan hela dagen (eller rättare sagt: de senaste dagarna) här hade övergått till snö! Det var MKT blöt snö visserligen - men dock snö! Annars har det verkligen inte skadat att vara simkunnig den senaste tiden... :-O

Bilden ovan är från ett tidigare tillfälle, när Lára och jag varit ute i ett REJÄLT ösregn - men solen kom fram just när vi kommit tillbaka till stallet igen. Idag var det istället min pannlampa som fick stå för ljuset - och när den för första gången i höst hade hjälp av ett vitt snölager på marken var det ju en otroligt stor skillnad!!! :-)

Den blöta snön skapade REJÄLA styltor i hovarna, så det fick bli "unghästridning" för oss idag - d v s tölt direkt ut från gården och när vi kom upp bakom vägbommen och ridit in på den vänstra vägen bytte vi till galopp. Uppe vid vändplanen vände vi runt i trav för att sedan åter galoppera på hemvägen. Gissa om Lára gillade upplägget?!! Fast, hon gillar ju i o f s ALLA upplägg som innebär någon form av ridning!

Eftersom jag ville börja med att "safe:a" lite, tills jag hunnit se att snön slogs ur hovarna tillräckligt bra, började jag med vänster galopp. Hon väljer ju helst den just nu och därför antar jag att hon har allra bästa balansen där också. Annars brukar jag börja med den galopp hon väljer mindre gärna - för att minimera risken att hon hinner fatta galopp innan min galoppskänkel har hunnit tala om vilken galopp vi ska ta.

Men nu fick det istället bli höger galopp på hemvägen. Jag passade på att göra många galopp-fattningar i höger galopp och vi var inte alltid helt överens... men för det mesta i alla fall! När vi närmade oss stallet avrundade vi med dagens första skritt. Och det tog inte många steg förrän styltor i hovarna gjorde att hon började halka lite med bakbenen...

Trots att underlaget hindrade oss från att ägna oss åt någon som helst form av "finlir" under dagens ridpass kändes det tydligt att Lára haft en "nära Sylvia-upplevelse" tillsammans med Malin M nyligen! Hon har nämligen haft en viss stelhet i högersidan och en högerbog som i alldeles för stor utsträckning "levt ett eget liv" under en tid - något jag inte riktigt kommit till rätta med under mina försök att "böja igenom" henne ordentligt på ridbanan...

Men nu var högerbogen "på plats" på ett HELT annat sätt och hon kändes hur följsam som helst när jag böjde lite i högersidan! Bra jobbat Malin!!! "Nära Sylvia-upplevelser" kan man verkligen aldrig få för många av!!!

Kanske var det simning Hamingja hade försökt ägna sig åt när hon lyckats trampa av sig en framsko i hagen...?! Fast det var ju faktiskt första tappskon den här skoperioden så jag kanske ändå ska vara nöjd med det?! Till skillnad mot Lára - som förstås kom skyndande till grinden så snart jag ropade på henne - hade Hami ingen som helst plan att göra detsamma... Sylvia hade redan hunnit träna henne idag men hon ville väl inte riskera att "råka ut för" ett träningspass med matte också..?!! Och mina försäkringar om att jag "bara ville prata" hjälpte inte det minsta. "Vill du prata får du komma hit!" var det tydliga svaret...

Inga kommentarer: