tisdag 9 juni 2015

Metalldetektor och björnskrämma sökes!!!


Jag har sadlat och Lára har kastat grimmor = alla nöjda! 

När "porslins-Hami" nu saknar en sko var det VÄLDIGT tur att jag också har Lára! Idag var The Queen åter i den position hon naturligtvis alltid borde få vara: som nummer ett!!! Och visst såg hon EXTRA nöjd över att få följa med in från hagen när Hamingja blev lämnad kvar...?! 

När vi hade sadlat/kastat grimmor inledde vi med ett träningspass på ridbanan. Lára tog sig an uppgiften med samma enorma entusiasm som alltid! Hon är ju en riktig "gummibandhäst" som ofta varierar vad som är "svåra" resp "lätta" sidan - ibland t o m under ett och samma ridpass! Men just nu verkar hon gärna fuska lite med vänster bak och inte ta i lika mycket där om hon inte måste. Alltså var det styrketräning av höger bak som var mitt huvudmål med träningen idag. 

Inledde töltuppvärmningen på volt i vänster varv men utåtställd - för att hålla högerbogen på plats samtidigt som/så att hon fick lägga extra vikt på vänster bak. Fortsatte sedan med böjda spår "kors och tvärs" då jag vände för ytterhjälperna. När hon började kännas riktigt följsam i tölten var det dags att höja ribban ytterligare. 

Förberedde nästa övning genom att i skritt flytta undan bakdelen för vänster skänkel samtidigt som jag fångade upp högerbogen med yttertygeln. Förstärkte med ett litet pet med pisken på vänster bak för att hon verkligen skulle korsa bakbenen ordentligt - och efter det gick hon nästan ner i "omvänd spagat" så snart jag nuddade med vänsterskänkeln!!! Då var vi redo för dagens superövning:

Red tölt på en fyrkant i vänster varv, höll henne hela tiden utåtställd för att hon inte skulle kunna skjuta ut högerbogen och därmed "fuska" med vänster bak. Och flyttade sedan ut bakdelen m h a innerskänkeln i varje hörnpassering. Hon töltade med bärighet och trevlig längd på överlinjen men det märktes att det var riktigt tuff styrketräning vi höll på med för hon pustade och stånkade på ett sätt som hon inte gör ens om hon får galoppera aldrig så länge! 

 Efter detta lämnade vi ridbanan för dagens andra uppgift: att leta efter Hamingjas tappsko. Först fick Lára en välförtjänt skrittpaus men vi hann även med lite tölt längs skogsvägen, i sluta med böjning i högersidan för att även nu ge vänster bak en "extra omgång". Men när vi kom ut i terrängen blev det skritt - för att jag skulle hinna spana ordentligt efter den förlorade skon. Det var - förståss - STOR skillnad jämfört med att rida samma sträcka med Hamingja - på Láras rygg blir allt så okomplicerat! Hon går fram i alla lägen - alltid lika pigg och entusiastisk! Och inga som helst diskussioner kring om man verkligen ska behöva blöta ner fötterna...!!!

När vi nådde Torrbergsvägen - där jag upptäckte att Hamingjas sko saknades - hade jag tyvärr inte sett minsta skymt av den... Eftersom vi varit så duktiga och skrittat lääääänge tog vi oss lite höger galopp längs vägen innan vi sedan red samma väg tillbaka igen - tyvärr även nu utan att hitta någon sko...

Precis när vi kom ut på skogsvägen igen blev Lára för ovanlighetens skull riktigt spänd och spanade/vädrade ut i terrängen på andra sidan vägen. Jag hörde först bara en fågels varningsläte men sedan också ett visslande ljud... Kunde det verkligen vara en björn?! :-O  Láras reaktion tydde i alla fall på det - för älgar och annat har vi träffat på utan att hon blivit rädd. För säkerhets skull tog jag till "Anna-knepet" och började sjunga högt för att en ev björn skulle höra mig och avlägsna sig och det gjorde den nog för snart slappnade Lára av igen. 

Medan jag spanade efter hästskon bland mossa och vattensamlingar i skogen önskade jag verkligen att jag hade haft en metalldetektor - och nu fick jag även komplettera önskelistan med en björnskrämma! Fast min sång verkade ju funka rätt bra i brist på det senare!

Tillbaka i stallet fick Lára sitt andra "vårbad" för året. Efter att ha rivstartat pälsfällningen en hel månad före Hamingja verkar hon nu ha anpassat sig efter det erbarmeligt kalla vädret och "tjuvhåller" på vinterpälsen... Hamingja å andra sidan var en riktig "slow starter" - men efter "badet" på Bodentravet har hon lagt in en spurt och har nu nästan bara sommarpäls! Med förhoppningen att Lára ska göra något liknande blev det alltså tvätt idag. Och sedan fick hon gå ut i hagen med täcke på. Hon borde ju vara REJÄLT trött i musklerna i vänster bak efter dagens styrketräning - och jag ville absolut inte riskera att de trötta musklerna skulle bli kalla innan hon var torr. 

Inga kommentarer: