söndag 7 juni 2015

Hamingja-moment!!!

Ibland är det extra tur att Hamingja är så vacker OCH talangfull... för det kan verkligen stöka till sig ORDENTLIGT i den där lilla hjärnan...!!!

Min plan för Hamingja idag var att träna på ridbanan med fokus på samling i tölten. Och så kan man väl säga att det blev också - även om "vägen dit" inte riktigt blev som jag planerat...! För att underhålla min återerövrade trav-signal tänkte jag börja uppvärmningen med något så enkelt som trav på volt i höger varv, för att sedan höja ribban något och även trava i vänster varv. Innan det var dags att ta sig an tölten.

Men redan under den inledande traven i höger varv hände det: "Pisk råkar nudda stigbygel varvid litet men OERHÖRT skrämmande ljud uppstår-traumat"...!!! Och där blev vi kvar lääääääänge... Först handlade det om att ö h t hitta vägen tillbaka från hysterisk flykt-tölt till trav, för att sedan modifiera den senare från "snabbast trav med största kliven-vinner" mot "trav som matte i alla fall har lite bättre möjlighet att hålla sig kvar på ryggen i".

När vi tillslut nått dit flåsade jag ÄNNU mer än Hamingja, men då var jag ju tvungen att provocera henne genom att nudda pisken mot stigbygeln igen och sedan hantera detta nya trauma... Önskar att jag kunnat säga att hon efter ett antal sådana "omgångar" började bli lite lämpligt avtrubbad, men får hålla till godo med att det i alla fall gick lite snabbare att lugna ner henne igen för varje gång.

MÅNGA varv på volt blev det i alla fall - så många att jag hann gå ifrån att bara vara yr till att t o m bli lite "åksjuk"...! :-O  Men det visade sig ha oväntat god effekt på Hamingja! Hennes turbo-bakben hade ju verkligen kommit igång ordentligt, samtidigt som hon var ORDENTLIGT uppmjukad i sidorna. Så när jag efter en skrittpaus började korta upp tyglarna samlade hon sig direkt i skritten så att bogarna började komma upp - jag som knappt hade hunnit TÄNKA samlad skritt ens!

Min utmaning blev istället att hjälpa henne till mental lösgjordhet i tölten - eftersom hon fortfarande hade pisk mot stigbygel-traumat i så färskt minne. Men när hon slappnat av och jag dessutom inte bara TÄNKTE utan dessutom RED samling kunde vi rida en samlad tölt som bara var WOW, WOW, WOW!!! Så GRYMT häftigt när hon bar upp sig så oerhört kraftfullt samtidigt som hon kändes "mjuk som smör"!!! Ett av mina absolut häftigaste Hamingja-moments hittills!!!

Efter några sådana sekvenser fick hon sträcka ut och varva ner i tölt på volt. Oj, så hon frustade!!! Innan jag sedan fortsatte nedvarvningen i trav valde jag att släppa mitt spö på marken, för att inte av misstag råka utsätta henne för något nytt trauma igen. Det viktigaste nu var ju att hon avslutade denna fantastiska töltprestation med en riktigt skön känsla "i huvudet" - en fortsatt "avtrubbande verksamhet" fick vänta till ett bättre tillfälle! Vilket - med tanke på den häftiga tölten idag - kanske borde vara under uppvärmningen till nästa töltträning?!

Om Hamingja var svettig efter detta träningspass så var det ändå inget mot vad matte var...!!! Vilket rejält konditionsträningspass hon lurade på mig! :-O  Fortsätter vi så här kommer jag både att få många häftiga töltupplevelser OCH grym kondition!!! :-D Men jag undrar just om jag ö h t tar mig ur sängen i morgon... den här kroppen hör ju tyvärr inte till de tåligaste... Nåja, så länge jag fått något så häftigt "för besväret" så är det OK - många gånger tar jag mig ju inte ur sängen utan att ha fått någon rolig upplevelse alls innan...!

Lára har däremot haft vilodag idag - den första på mer än en vecka så det tycker jag faktiskt hon får stå ut med!

Inga kommentarer: