söndag 10 maj 2015

Härligt harmonisk Hamingja!!!

Som om det inte räckte med allt forsande vattnet i bäcken och mördarvattenpölen - mitt i allt stod dessutom en fotograf och lurpassade... inte konstigt att Hamingja blev skeptisk...!!!

På väg hem från ett fotoevent i Boden igår passerade Johan Mariebäck för att fota mig och Hamingja!  Och så länge vi höll till i stallet och på ridbanan tyckte Hamingja att det var helt OK. (Även om hon tyvärr inte är lika mycket linslus som Feykir var - han behövde bara höra ljudet från Johans kamera för att spetsa öronen!) Sedan gick Johan i förväg ner till bilvägen för att kunna fota oss när vi kom töltande nerför backen. Men särskilt mycket action blev det inte när vaksamma Hami fått syn på den skumma typen som lurpassade på andra sidan bäcken... snarare tvärstopp...!

Men Hamingja och jag ägnade oss inte bara åt att vara fotomodeller - vi lyckades prestera ett riktigt, riktigt bra ridpass också! Först var det konditionsträning för matte (d v s lång uppvärmning i trav) på ridbanan och idag behagade fröken åter att göra övergång till trav även i vänster varv. Hon kände väl bara inte för det senast?!

Medan Johan finjusterade utrustning och bytte mellan olika kameror hann vi även med en lika grundlig uppvärmning i skrölt och efter det var Hamingja så harmonisk och fokuserat att inte ens husses "attackfoto" nere vid bäcken kunde rubba hennes cirklar mer än för en kort stund. Efter detta kunde vi nämligen fortsätta vår töltträning längs vägen - och hon var lika harmonisk och fokuserad under hela ridpasset!

Eftersom hon inte var det minsta stressad vågade jag mig på att försöka "rida loss" henne i snabb tölt, som jag fått göra på någon lektion för Sylvia. Öven detta fungerade bra - inte ens en smackning då och då fick fröken att överreagera och "gå i taket" - härligt!!!

Under hemvägen provocerade jag ytterligare genom att rida samlad skritt och övergångar till tölt och inte heller detta stressade upp min känsliga fröken - vi hade verkligen en BRA dag!!! Jag fick också tillfälle att träna vidare på det samlande sätet - och det behöver jag verkligen!!! Gissar att jag kommer att ha en hel del träningsvärk i morgon, efter både travridning och detta...!!!

När det var dags att varva ner igen kändes Hamingja lite "speedad" - men mer som "uppe i varv" än som i "stressad". Och vi hittade ganska snabbt "off-knappen" som fick henne att sträcka ut överlinjen ordentligt och frustande slappna av. Det var ett tag sedan hon kändes så här harmonisk och fokuserad - härligt!!!

Carro red Lára ikväll - ett pass på ridbanan - så sedan hade jag ytterligare en hel-harmonisk häst! 

Inga kommentarer: