tisdag 21 april 2015

Mina fina hästar - på samma bild!!!



När jag kom till Mariebäck i söndags möttes jag av denna härliga syn: Lára sover i solen medan Hamingja håller vakt! För att jag ska kunna fånga Lára på bild liggande gäller det att hålla mig på långt avstånd - för hon är så snabb att hoppa upp så snart hon anar att det kan vankas rolig ridning. Om man zoomar med min mobilkamera blir bilderna aldrig särskilt bra... men just denna dag hade jag faktiskt en riktig kamera med - för att Sylvia skulle filma oss - så jag kunde ju faktiskt passa på att föreviga denna "mysstund"!!!

Idag höll sig hela stoflocken i skuggan inne i skogen - 16 grader varmt var förståss onödigt mycket när de fortfarande har så pass mycket vinterpäls kvar... Jag gjorde i alla fall mitt bästa för att hjälpa Hamingja att "ta av långkalsongerna" m h a pälsskrapan innan det var dags för ridning.

Det blev ett pass på ridbanan, med boots på och travövergångar. Började på volt i höger varv och det gick riktigt, riktigt bra: vi var ense om att välja trav VARJE GÅNG!!! Inte försökte hon rusa heller, utan travade riktigt lugnt och fint! Efter ett stort antal lyckade travövergångar minskade jag volten m h a ytterhjälperna och till att börja med ville hon inte riktigt böja sig så mycket i innersidan...

Men jag kom ihåg instruktionerna jag fått från Sylvia: bibehålla stödet på yttertygeln samtidigt som jag böjer halsen inåt med innertygeln och sedan håller kvar innerhanden i ytterläget till dess hon slappnar av och böjer sig - då får hon STOR eftergift på innertygeln! Och när jag var så tydlig om vad som förväntades svarade lilla fröken jättebra!

Övergick till travövergångar på volten i vänster varv - vilket vi inte alls tränat lika mycket - och det var genast lite svårare... Men när hon väl valt traven höll hon den mkt stabilt - inte ens när hon behövde göra blixtsnabba undanmanövers från attackerande snöhögar gick hon över i tölt utan bibehöll ändå traven! Så det går framåt även i detta varv!

Vi travade även längs spåret utan att det behövde bli Solvalla-tempo i traven - även om det gick lite väl fort ibland i vänstervarvet... precis som på volten. Men mina försök till travövergångar på rakt spår lyckades inte - så vi fick hålla oss till att göra dem på volt. Jag gjorde volten (och övergången) i ett hört, travade längs en långsida, tog ner i skritt i början på kortsidan, gjorde ny volt (och övergång till trav) i hörnet före nästa långsida o s v.

När vi gjort ett antal lyckade travövergångar på detta sätt i båda varven fick min duktiga häst varva ner i skritt. Värmen, det blöta underlaget på ridbanan och viktboots var ju en ansträngande kombo för lilla fröken...! När hon sedan ätit sitt kraftfoder och jag släppte ut henne i hagen igen var jag därför helt säker på att hon skulle rulla sig - och stod redo med mobilkameran. Men Lára kom sättandes för att "bevaka sina intressen" och då blev Hamingja så nyfiken på vad Lára och jag hade för oss... så istället för att rulla sig smög hon bara runt oss på lite lagom respektfullt avstånd från Lára... Det slutade med att jag gav upp utan någon bild. Bättre lycka nästa gång kanske?!

Innan jag lämnade dem i hagen kunde jag - än en gång - försäkra Lára om att Adina skulle dyka upp för att rida henne i kväll och det var nog därför Lára såg så nöjd ut när jag lämnade Mariebäck!

Inga kommentarer: