söndag 5 april 2015

Hästar i mitt liv nr 6/5: en egen uppfödning!

Min härliga resa längs minnenas alle tillsammans med fem hästar som betytt mycket i mitt liv  måste definitivt få ett "extranummer" - för inte kan jag ju hoppa över denna "egna uppfödning"!!!

Jag gjorde hästar av allt möjligt under min uppväxt, t ex en jättestor, rektangulär kartong som jag ställde på högkant. Mamma gjorde också en jättefin häst till mig hos mormor och morfar i Lidbacken: byggde en hög träbock, monterade en bit av en böjd trästam som hals och huvud, samt - som kronan på verket - riktigt tagel i man och svans! (Fast inte hästtagel utan från kosvansar.) Den hästen hade även lyxtillbehör som riktig grimma och träns från morfars sista arbetshäst - och kunde t o m stå i riktig box i deras ladugård!

Jag var 7 eller 8 år när bilden ovan togs och jag minns fortfarande den här hästen väldigt väl. Stommen var en kontorsstol - och tack vare hjulen kunde den till skillnad från mina andra "hästbyggen" faktiskt röra på sig. M a o var den ju så OERHÖRT verklighetstrogen!!! 

Inga kommentarer: