lördag 16 augusti 2014

Repetition av Atlikursens övningar.

Hamingja vid vattenkoppen

Igår hade jag en vilodag efter ridkursen. Med ont både här och där behövdes det... men det mesta var träningsvärk och därmed en skön kontrast till min vanliga värk. "Skönt ont" brukar jag kalla det!

Men idag var jag tillbaka i Mariebäck för att pyssla om min lycko-Lara samt repetera övningarna från kursen med Hamingja. När jag hämtade in dem från hagen konstaterade jag än en gång att det visst går bra att leda en annan häst samtidigt som Lára, bara den andra hästen har tillräckligt långt grimskaft. För de vill inte gärna gå så nära henne...

Vet inte om det berodde på att jag för ovanlighetens skull satt upp inne på ridbanan, eller om det var goda kurs"vibbar" som höll i sig, men idag uteblev faktiskt speedskritten och Hamingja var avslappnad från start! Däremot hade vi lite problem med övergången till trav, trots att jag idag försökte göra den direkt från skritt... Men efter en stund hittade vi traven i alla fall och sedan vi även värmt i tölt var det dags för "det egentliga arbetet". 

Jag red övergångar halt-rygga-tölt och fascinerades åter av möjligheten att göra förhållningar bara genom att "dra bak magen"! Det kändes som att jag skulle kunna sitta hur länge som helst och bara träna på detta!!! (Det är inte så dumt att vara lättroad!) Försökte också samla henne ännu lite mer i tölten, innan hon åter fick sträcka ut överlinjen riktigt ordentligt.

Sedan var det dags för mig att få jobba ordentligt - genom att rida trav längs spåret. Men tack vare att jag inte hunnit rida mig jättetrött redan innan så hade jag lättare att orka följa med i de stora rörelserna. Och Hamingja verkade nöjd med att få "trampa ifrån" ordentligt! 

Medan jag red hade Lára fått stå inne i en box för att vila från insekterna. Det verkade inte klia någonstans i man eller svans men jag smorde henne lite ändå eftersom det kändes som det var så länge sedan sist. Och efter en dos insektsspray fick sedan båda flickorna gå tillbaka till sin flock.

Sylvia kom förbi och föreslog att vi skulle rida ut tillsammans en dag så att hon kan instruera mig hur jag ska undvika grisepassen när vi rider längs vägen. Tidigare har hon sagt att jag får rida Hamingja fram till och med tisdag, men nu meddelade hon att jag även får rida på onsdag om jag vill - perfekt! Alla möjligheter att lindra min "inte få rida Lára-abstinens" mottages tacksamt!!!

Inga kommentarer: