torsdag 31 juli 2014

Matte is back!!!

Vi hade GRYM timing idag, Lára och jag! När vi red iväg började åskan precis mullra på avstånd. Under vår ridur kom mullret närmare och närmare... och vi hann bara precis tillbaka och in i stallet innan himlen öppnade sig! Regnet formligen VRÄKTE ner - så att det dånade på stalltaket och försökte man titta ut genom fönstren såg man bara en vägg av vatten...! :-O Verkligen bra timing att hinna in i stallet igen precis innan det där bröt ut!

Johan och jag har varit i Umeå den senaste veckan och njutit av härligt bad- och båtliv tillsammans med min familj. Vi hann även träffa den av hans bröder som bor i Umeå och brorsdottern som precis kommit hem igen efter ett utbytesår i Tyskland. Men Lára har inte behövt lida av vilodagar hela veckan för Eva har ridit henne några gånger - hon har ju en hel del medryttarfrånvaro att "jobba igen"!

Jag red mest skritt, tölt och trav idag men provade även ett par kortare sträckor galopp i lugnt tempo för att stämma av Láras hälsostatus. Hon blir fortfarande rejält flåsig även av sådan lugn galopp, efteråt står hon gärna stilla för att vila helt och sedan är hon nöjd med att bara skritta en låååång stund. D v s hon är verkligen inte i närheten av sitt vanliga jag ännu. Vid lågintensiv träning som trav och tölt i lugnt tempo går det bra, men så snart det blir lite mer ansträngande hinner hon inte syresätta sig som hon ska och återhämtningstiden blir lång.

Till veckan är det nog dags att kolla upp hennes hb igen. Ett blodprov kommer antagligen att visa att det inte är återställt till normalnivå utan att jag bör fortsätta ge henne tillskott ytterligare en tid. Alltså blir det ingen tävling för oss i höst - men det hade jag i o f s redan räknat bort. Visserligen är det roligt att tävla - alldeles särskilt i Skellefteå där vi alltid bor på hotell och myser ett helt gäng! Men det viktigaste är ju att Lára får den tid hon behöver för att bli helt återställd igen!

Inga kommentarer: