torsdag 26 juni 2014

Finaste Feykirs grav på Hästvilan.

Feykirs gravplats på Hästvilan i Västmark.
25/5 2000 - 26/6 2011

Idag är det precis tre år sedan finaste Feykir fick galoppera vidare till de evigt gröna ängarna... Han blev 11 år, en månad och en dag gammal. Här om dagen besökte jag hans grav på Hästvilan. Den vackra skogsgläntan var för dagen upplyst av solen  och det susade rofyllt i den omgivande tallskogen.  Det har hela tiden känts så bra att han kunde begravas där, som en värdig avslutning för min bäste vän! Däremot kände jag inget behov av att åka dit under den "akuta" sorgefasen - men det har hela tiden känts som en tröst att veta att han har sin plats där. Och nu tyckte jag det var dags att se platsen där han vilar, omgiven av bl a Fúni, Kylja, Kyndill, Skálmar m fl... Jag tog med mig en av hans gamla hästskor för att smycka graven med - visst blev det fint?!!

Jag har förstått att vi är priviligierade som har en Hästvila här vid Norrbottenskusten - det finns visst inte alls särskilt många runt om i landet. Och att den fyller en viktig funktion är alldeles tydligt med tanke på hur många gravar som finns där! På många finns gravstenar av natursten, där hästens namn målats med vit färg. Och även endel gravar som hunnit bli flera år gamla pryds av nyplanterade blommor. En värdig avslutning för en kär vän och uppenbarligen en viktig del i sorgebearbetningen för många. 

Inga kommentarer: