lördag 10 maj 2014

Midurs regionala SM-kval

Det är höga boxväggar i Bodentravets gäststallar... så man får passa på att kolla läget i omgivningarna när boxdörren är öppen!

I helgen är det tävlingsdags när vi "river av" första halvan av vår/sommarsäsongen med tävling i Boden! Tyvärr hade SMHI uppenbarligen HELT missat att detta är en VÅR-tävling... eller vad ska man säga om +3 grader och snöblandat regn...?!!

Jag hade goda förhoppningar inför vår första uttagning - Tölt T3 - eftersom Lára den senaste tiden både börjat hitta bärighet i korta tempot och balans och lösgjordhet som möjliggör ett riktigt ökat tempo. Så besvikelsen var stor när vi misslyckades totalt både med tempoväxlingarna och det ökade tempot... Korta tempot och nedtagningarna kändes i alla fall bra, men inte en enda sekvens av ökat tempo var något att hurra för... Hon var spänd och mkt ojämn i takten - det "flyt" och den stabilitet jag fått uppleva på slutet var som bortblåst...

Inför eftermiddagens fyrgångsuttagning (V2) kändes hon dock åter lösgjord och fin i ökade tempot och jag vågade hoppas liiite i alla fall! Och ökade tempot blev också höjdpunkten på vår fyrgångsuttagning! Helt plötsligt var hon åter stabil i takten med ett härligt framåtdriv OCH bibehållen lösgjordhet!!! Jag hade kunnat rida hur många varv som helst!!! 

Innan dess hade vi dock haft en jättemiss i galoppen... Vi hamnade i vårt "mardrömsläge" att de två andra ekipagen låg strax bakom oss när det var dags att fatta galopp. Lára fick förståss jättebråttom och kastade sig iväg i galopp utan att invänta min galoppskänkel - varför det blev fel galopp... När jag bröt av och gjorde ny fattning var de andra fortfarande strax bakom så det blev samma sak igen... Först när jag bromsat ner henne ordentligt och låtit de andra passera med god marginal kunde en tredje galoppfattning ge oss rätt galopp. Och då hade vi ridit fel i mer än ett halvt varv, så det kostade oss 2 poängs avdrag... Men efter att vi hittat tillbaka till vår ökade tölt var missödet i galoppen glömt för min del!

I morgon blir det trots allt en A-final i T3 för oss, trots att vi var 6:e ekipage med ynka 0,1 poäng från A-finalen. Men eftersom Sylvia hade vunnit uttagningen med fantastiska Hremsa och dessutom kommit på tredje plats med Maur så får vi ändå rida A-final. För inte ens Sylvia kan ju rida två hästar samtidigt! I fyrgången blir det däremot B-final. Men håll nu tummarna för att Láras ökade tölt finns på plats igen i morgon!!!

1 kommentar:

MalinS sa...

Vilken kul bild! Lára ser ut som ett litet barn som kollar in i ett stort rum, lite försiktigt men ändå nyfiket!
Gullig!
Nu nyfiken på hur finaldagen gick!