tisdag 25 mars 2014

Söndag 2 - avslutning på Atlikursen



Till söndagens andra lektion dök Johan upp igen, med kameran i högsta hugg! JÄTTEKUL med fler bilder tyckte jag förståss!!!

När jag värmt upp Lára red Atli henne en stund med fokus på halt, rygga, tölt, halt, rygga, tölt. Och han krävde förståss SNABBA reaktioner - inte något halvsegt som när hon har matte på ryggen...! När jag sedan skulle ta över igen ville han först sadla om. Något han gör med ALLA hästar - men som han numera oftast hoppar över med Lára sedan han både fått se och känna på  hennes huggtänder... Men nu tyckte han ändå att det skulle göras, medan jag fick hålla i henne och jag klarade mig faktiskt relativt oskadd. Bara en gång lyckades hon komma åt mig - och då fick hon inget bra grepp med tänderna. Atli han bara skrattade åt hennes ilskna utbrott - och det är verkligen det enda man kan göra i hennes fall... för inga tillsägelser biter ändå på henne.

Efter sin "nära Atli-upplevelse" var hon förståss jättetaggad även när jag satt på ryggen igen. Jag fick verkligen jobba! Först fokus på att hon skulle lyssna på mina förhållningar och inte rusa runt i racerfart och sedan att hitta tillbaka till lösgjordheten med denna höga energinivå. Precis som Atli brukar säga: "Vid varje ny grad av samling eller energi måste man lösgöra hästen igen!" I slutet presterade vi en tölt som Atli var riktigt nöjd med och det var en riktigt häftig känsla att få uppleva en stund när all den där energin kanaliserades rätt!

Precis som igår fick jag avsluta träningspasset med att rida samlad skritt längs spåret - för att "nöta in" den känsla som jag ska leta efter när vi tränar "halt, rygga, tölt". Målsättningen ska vara att "spänna pilbågen" där på samma sätt som när hon bär upp sig riktigt bra i samlade skritten. Lára fick varva ner ordentligt efter detta - både i tölt och trav - för att verkligen vara nedvarvad psykiskt också. Efter lektionen konstaterade Atli att jag och Lára sakta men säkert utvecklas hela tiden och att jag ska fortsätta på samma sätt som hittills - för att vi successivt ska lära oss att "dansa fortare" tillsammans.

Jag längtar redan till nästa träning för Atli - tur att det bara är knappt fyra veckor till dess!!!

Inga kommentarer: