tisdag 31 december 2013

Nyårsafton: Lára är i "Working mode"

"Ro hit med grimman - nu ska det ridas!!!"

Hästarna är skapade för att leta mat och äta minst 16 av dygnets timmar. Därför har de, till skillnad mot oss människor t ex, ingen gallblåsa. Maten ska komma i en jämn ström hela dygnet. (Som bytesdjur har de inte heller någon längre sammanhållen sömn, utan sover en stund lite då och då under dygnet - vilket dessutom bidrar till att de kan sprida ut ätandet ännu mer.) Därför kan man säga att hästar större delen av tiden står inställda på "Eating mode". 

Men Lára är ju inte riktigt som genomsnittshästen… Hennes perioder i "Eating mode" är korta och hon är MYCKET snabb att slå över i "Working mode" istället! Eftersom en ny plats att äta på triggar hennes "Eating mode" brukar jag passa på att ge henne lite hö att tugga på i stallet när medan jag förbereder henne för ridning. Då tuggar hon med stor förtjustning! (Och gör aggressiva utfall mot alla hästar, hundar eller katter som kommer i närheten av hennes mat med ÄNNU större förtjusning!!!) 

Fast så snart jag tar av grimman för att tränsa (eller redan när jag hämtar tränset från sadelkammaren) slår hon snabbt över till "Working mode", kvarvarande hö blir på ett ögonblick helt ointressant och hon sticker istället ivrigt fram huvudet för att bli tränsad. (Sedan jag dessutom slutat spänna upp och spänna nosgrimman under hakan utan istället använder spännet i nacken har hon inte ens någon anledning att försöka bita mig under tränsningen!) 

När Lára idag på detta sätt slagit över till "Working mode" gav vi oss ut längs bilvägen mot Avan. En belåten Lára skrittade avslappnat på lång tygel (briljerade än en gång med sina nya färdigheter i denna svåra konst!!!) och tittade sig nyfiket omkring med spetsade öron. Hon var verkligen ute och kollade läget! 

För att ge henne variation jämfört med de senaste ridpassen föreslog jag att vi skulle "jogga igång" med galopp idag - det var ju ändå nyårsafton och då vill man ju ha det lite festligt! Lára tyckte förståss att matte hade ovanligt "tur när hon tänkte" och frustade belåtet i nästan varje galoppsprång! Det blev flera galoppintervaller i båda galopperna och först när vi passerat höjden vid nya kalhygget övergick vi till "standarduppvärmningen" i tölt med lååång hals. 

På hemvägen blev det lite mer samling och tygelkontakt i tölten, övergångar från halt och ryggning och även en övergång från galopp till ökad tölt. I o m det sistnämnda kan man säga att vi även idag "lekte lite töltfinal" alltså! Använde mig då av Atlis tips att hålla hästen böjd för att göra övergången så mjuk som möjligt.

Och hela tiden verkade Lára HELT enig med mig om att detta var perfekt sysselsättning för nyårsaftonens få ljusa timmar! När jag åkte hemåt strax efter 14 hade det redan börjat mörkna och snön börjat falla i stora flingor! Tack vare "köldchocken" på hela 8 minusgrader hoppas jag att vintervädret håller i sig framöver!


Inga kommentarer: