söndag 17 november 2013

"Lite är början på mycket!"

Bästa hästen - nu ÄNNU mindre till salu!!!

Det är en TRÖTT men OERHÖRT inspirerad Lára-matte som nu sitter vid tangenterna! Jätteglad att jag kunnat genomföra ridkursen trots förkylningen - och för att ytterligare ett gäng "polletter" har trillat ner (fascinerande att det verkar finnas hur många som helst!) Jag har verkligen fått massor med tips och inspiration inför den kommande vinterns träning!

Idag har Lára och jag tränat vidare på att använda samlad skritt resp ryggning till att förbereda tölt. Och även att använda tekniken i ryggningen för att fånga upp och bibehålla energin i tölten. Det senare fick jag börja med så smått under förra kursen, men det var först nu som jag började få till tekniken lite bättre. "Det handlar hela tiden om snabba reaktioner! sa Atli. Snabba signaler och minst lika snabba belöningar! Och så länge vi måste tänka innan vi gör en sak så går det för långsamt… man måste därför träna på signalerna till dess de kommer automatiskt!"

Lára var förståss fantastisk i helgen - som vanligt!!! Med ökad grad av samling och dessutom viktboots började det hända saker rörelsemässigt! När det gäller takt är hon ju en naturbegåvning, så storleken på rörelserna har alltid varit vår största begränsning på tävling. Men nu började det hända saker redan under dagens första lektion (se bilden ovan!) Och under andra lektionen hade vi några korta sekvenser där Atli konstaterade att hon var riktigt, riktigt flott!!! "Det var visserligen korta sekvenser, sa Atli, men lite är början på mycket…!!!"

Det var en riktigt häftig känsla att känna alla dessa rörelser under sig - samtidigt som hon var helt lösgjord! Och roligt att Johan fanns på plats under första lektionen och fotade - så att jag dessutom får se hur lite av det som kändes så häftigt såg ut!

"Det är alltid roligt att se er!" avslutade Atli innan han passade på att hälsa både God Jul och Gott Nytt ÅR! Nu får vi nämligen träna på egen hand till i mars - när nästa kurs för honom är inplanerad. 

2 kommentarer:

MalinS sa...

Åh vad kul!
Och tisdag-onsdag är det min tur att rida för honom!Bästa Atli!

Anna sa...

Härligt Malin - då har du verkligen något att se fram emot!!!