söndag 27 oktober 2013

Semester på semestern - i Kohr Fakkan

De sista två dygnen av vår vistelse här nere skulle Eva vara helt ledig från jobbet, så vi bestämde oss för att "åka på semester" alla tre - till ett strandhotell i Kohr Fakkan, i emiratet Sharjah. Först tog vi dock en sväng förbi flygplatsen i Al Ain för att vi skulle få se Evas jobb - från utsidan i alla fall.

Flygledartornet där Eva jobbar.

Presidenten är förståss VVIP och har egen ingång till flygplatsen! Precis som Ea bor han nämligen i Al Ain så han använder alltid "hennes" flygplats när han ska åka någonstans.

När vi sedan styrde kosan ut från Al Ain passerade vi en buss med poliseskort både framför och bakom. Det visade sig än en gång vara våra vänner i fotbollslandslaget - världen är liten men UAE är mindre alltså! Tyvärr förlorade de den sista gruppspelsmatchen igår...  Ganska obegripligt med tanke på att vi lagt upp så bra taktik inför matchen, tillsammans med landslagsledningen... Men i o m att vi inte hade möjlighet att vara på plats på arenan igår är vi ju inte säkra på om de verkligen spelade som vi kommit överens om där vid poolen på Danat hotel...

Vägarna är föresten verkligen jättefina här nere! Tre filer utan mötande trafik är nästan alltid minimum - och många gånger är det sju eller åtta filer i varje riktning. Och filen längst till höger är i första hand för lastbilar och annan tyngre trafik så "normalfilen" för en personbil är den mittersta.

Mycket öken är det... mer än 90 % av landets yta! I stort sett är det bara de områden som konstbevattnas som är gröna - och konstbevattningen står visst för hela 60 % av landets vattenförbrukning! :-O Något annat man inte snålar med är elektricitet. Vägarna är t ex mycket väl upplysta när det är mörkt - även när de går miltals genom öknen. Som om vår E4 t ex skulle vara belyst genom hela Sverige! Och bensin behöver man inte heller spara på - den kostar bara ca 4 kronor/liter här nere. Men att prata miljöbil här nere vore väl att likställa med landsförräderi?!

Framme på hotellet i Kohr Fakkan.

Min lunch: sallad med avocado och räkor.

Evas favoritdryck "Polo" (mineralvatten smaksatt med lime och mynta) oerhört läskande i värmen!

På tal om dryck: jag har ju min svaghet i Cola light (särskilt när det är för varmt för större mängder Earl Grey-te.) Eva hade lagt upp ett lager åt mig i sitt kylskåp och när jag inte hunnit dricka upp allt innan vi åkte till Kohr Fakkan bestämde jag mig för att smussla med mig de kvarvarande flaskorna in på hotellet. Även om de ju brukar vilja att man ska handla hos dem istället... Tyckte också att jag hittat en så bra, diskret påse för detta ändamål i brun, icke genomskinlig plast.

Men då påpekade Eva att påsen kom från Abu Dhabis motsvarighet till Systembolaget - så om det var något som skulle uppmärksammas så var det om jag kom bärande på en sådan påse. SÄRSKILT i emiratet Sharja (där hotellet låg) eftersom alkohol är totalförbjudet!!! Gissa om jag skyndade mig att byta påse?!!!

"Tea making facilities in the room" är bra även i varma länder - vattenkokaren kan ju snabbt förvandlas till ishink!

Middagsbuffén

Jag hade föresten inte bara smusslat med mig Cola light till hotellet - utan även en alldeles egen shejk!!!