tisdag 1 oktober 2013

Laddhybrid med överraskande bra drag under galoscherna!

I kväll var det Volvos V60 laddhybrid som stod på tur för provkörning!

Oj, oj, det känns i kroppen att jag tränade på crosstrainern igår, tur att jag inte körde mer än försiktiga 2+2 minuter... !!! I kväll fick vi tillfälle att testa en riktigt spännande bil! Min framtidsvision avseende bil har varit en laddhybrid med fyrhjulsdrift och som även har kapacitet att dra hästsläp när det behövs. Trodde jag behövde vänta till dess XC60 kommer som laddhybrid någon gång långt in i framtiden... men så visade sig att visionen redan är verklighet och stavas V60! 

För att biltestet skulle bli så rättvisande som möjligt styrde vi förståss även i kväll kosan till stallet (och gav Lára ett äpple.) Och kunde konstatera att denna bil överraskande nog VERKLIGEN var pigg och hade rejält "tryck"!!! Att en s k supermiljöbil skulle kunna vara så rolig att köra hade ingen av oss vågat tro! Effekten när man tryckte på gaspedalen var faktiskt minst densamma som vår T6:a med dubbla turboaggregat! 

Med fyrhjulsdrift, en fullstor dieseltank och en dieselmotor dimensionerad för släp med totalvikt på hela 1800 kg så är ju faktiskt alla de viktigaste punkterna på min önskelista uppfyllda! Det enda jag (hittills) kommit på att jag saknar är högre markfrigång samt att den inte går att få med elmanövrerad baklucka, vilket hade varit bra för mina värkande händer. 

Med fulladdat batteri (t ex laddat över natten) kan man köra ca 7 mil om man väljer att köra enbart på el. Vilket skulle innebära att det mesta av min vardagskörning skulle bli "gratis". (Ja, strömmen kostar ju en liten slant förståss - men inte alls som bensin eller diesel!) Med den statliga supermiljöbilspremien skulle priset bli ca 120.000 kr högre än en ny XC70 med motsvarande utrustning. Och en stor del av den summan skulle man ju tjäna igen genom "billiga mil". 

Men framför allt skulle man ju göra en stor insats för miljön! Den "hake" som finns är väl egentligen att det fortfarande handlar om relativt ny teknik... men med 8 års garanti på batteriet så kanske man ändå skulle våga sig på en sådan investering?! Så kanske blir det framöver en lika naturlig vana att sätta bilen på laddning över natten som mobilen?!

PS: På Facebook konstaterade en av pappas bröder att han minsann har ANTI-sladd på sin bil, men jag förklarade att det är gårdagens teknik! DS.

Inga kommentarer: