fredag 13 september 2013

En rejäl dos Lára-lycka!!!


Lára och jag försöker oss på ökad tölt, under fyrgångsuttagningen i Boden. Hon blir spänd i nacken och hög i formen som ni ser... det här behöver vi träna mer på - också!!!

Alltså, det är JÄTTEKUL med både ridtävlingar och Atlikurser, men efter tre sådana fredag till söndag-engagemang tre helger i rad är det skööööönt med en vanlig fredag idag!!! D v s möjlighet till ridning efter jobbet och sedan en hel kväll bara till att ladda batterierna! (Normalt ägnar jag mig till största delen åt "batteriladdning" hela helgerna, så efter den senaste tidens intensiva schema har jag definitivt "battery low" som blinkande varningstext på min display...)

Lára har fått stå ut med hela fyra vilodagar nu, sedan Bodentävlingen. På söndagen kändes hon ju så väldigt "hösttrött" och eftersom "trött" är ett ord som aldrig brukar förekomma i samband med mitt svarta energiknippe kändes det extra befogat. Så egentligen var jag väl bara effektiv som hann "riva av" magsjuka, svår värk och en förkylning under dessa dagar?!

Efter några vilodagar brukar hon bli mycket stökigare att hantera (jo, det kan faktiskt bli värre!) inför ridturen när hennes stora förväntan inför att ääääntligen få komma ut och springa förstärker alla hennes ilskna tendenser. Av den anledningen kändes det också bra att ha ridit henne en gång innan vi ska vara med på uppvisningar under Havremagasinets Hästfest i Boden i morgon - vill ju inte gärna komma dit och skämma ut oss mer än nödvändigt!

Men även hon hade kanske faktiskt uppskattat vilodagarna, för i stallet räckte det med att distrahera henne genom att hon fick äta extra hö medan jag borstade och sadlade. Hon gjorde inte heller minsta ansats att hindra mig från att sitta upp (annars hennes mest kontraproduktiva beteende, eftersom hon så gärna vill ut på ridtur!) och kunde också skritta iväg från gården - t o m på hellång tygel!

Mitt huvudfokus för dagens ridpass var att hon skulle få "skaka loss" och mjuka upp musklerna efter tävlingen. Därför svängde jag av från bilvägen nästan direkt och lät henne skritta i terrängen längs bäcken, nästan ända fram till den lilla sjön åt Avan till. Sedan galopperade vi längs sandvägen som går parallellt med bilvägen. Jag hade egentligen tänkt att vi skulle trava där, men Lára gjorde en så trevlig galoppfattning och när hon dessutom för en gångs skull valde HÖGER galopp helt på eget initiativ lät jag henne "rulla på".

Efter tölt med lååång hals vände vi hemåt igen. Här tog Lára också ett initiativ och föreslog ökad tölt istället för det mellantempo jag hade tänkt mig. Och hon var så ivrig och övertygande med sina spetsade öron att jag inte hade hjärta att börja bromsa. Dessutom var det ju väldigt tydligt under båda höstens tävlingar att vi verkligen behöver träna mer på ökade tölten, så jag lät henne rulla på i det självvalda höga tempot medan jag sidförde för vikten för att försöka lösgöra henne. Och korta sekvenser var det inte så tokigt!

Efter en ny galopp längs sandvägen (vänster galopp den här gången) fick hon sedan sträcka ut i lång, låg form i trav innan vi skrittade hem. Då insåg jag plötsligt hur befriande lite insekter det var idag - trots det riktigt varma och sköna vädret (sol och 18 grader). Vilken härlig skillnad från i söndags, när vi kom tillbaka från tävlingen, och luften var full av knott...!!!

Oj, vad denna stund tillsammans med min häst gjorde gott för själen!!! Och i morgon ska vi alltså få åka till Boden och vara med på Hästfesten där. Den ska visst inledas med en jättekaravan av hästar som rids    eller körs från Bodentravet genom centrum bort till Havremagasinet, där det sedan är olika programpunkter från kl 13. Vi kommer inte att vara med i själva karavanen, utan istället passa på att träna inför vår första uppvisning kl 13.30. Vi har nämligen inte haft tillfälle att träffas och öva något tidigare... men den lilla detaljen kan man väl inte haka upp sig på! Missa nu inte att komma till Boden i morgon för att uppleva denna Hästfest!!!

Inga kommentarer: