lördag 20 juli 2013

Snyggaste svarta springer snabbast!!!


Tack vare att Johan dök upp i stallet igår tillsammans med Janne och Rebecka fick jag lite (300) bilder på min svarta skönhet som ÄNTLIGEN har full sommarpäls!!! På denna bild försöker vi rida ökad tölt på ridbanan - inte helt lätt... men visst ser Lára nöjd ut när hon äntligen får gasa på lite?!!!

Idag fick i alla fall matte en låååång skrittuppvärmning - för jag fick leta en bra stund innan jag hittade igen stoflocken ute på betet. Väl dolda i ett slybuskage stod de och gav inte minsta ljud ifrån trots att jag ropade och visslade... (Det var lättare förr, när Kippy gick med stona, för han kunde aldrig hålla tyst utan avslöjade dem direkt!)

Precis som igår inledde sedan ridpasset på ridbanan, för att ha möjlighet till en riktig Atli-uppvärmning.  Fortsatte sedan med galoppfattningar i höger varv och efter 6-7 gånger hade vi hittat tillbaka till läget från igår, med bibehållen lång hals och mer höjd i sprången! Härligt! Då var det dags att lämna ridbanan - och jag noterade än en gång belåtet att Lára måste jag verkligen STYRA ut från ridbanan. Hon är helt inställd på att fortsätta längs spåret även när jag som idag inte stängt grinden.

Skrittade ner till bilvägen och svängde höger för att även träna ökat tempo tölt. Då är det verkligen en svår avvägning mellan att ha tillräckligt mycket tygelkontakt för att behålla henne rakriktad i det höga tempot, men absolut inte mer än nödvändigt - eftersom jag då riskerar att inverka bromsande... Och de viktiga eftergifterna får bara vara i minsta microformat - f f a på högertygeln.

Idag kom jag på att det funkade bra att flytta tillbaka en utskjutande högerbog genom att ta högertygeln mot halsen, istället för att krama lite extra på den. På det sättet verkade jag mindre bromsande i korrigeringen - vilket innebar att vi på hemvägen lyckades slå nytt fartrekord i ökad tölt!

Det är så fantastiskt roligt att rida Lára för jag tycker jag lär mig så mycket hela tiden! Helt plötsligt känns det faktiskt som att jag börjar förstå ett och annat när det gäller ridning!!! Och idag verkade Lára  oerhört nöjd över att matte ÄNTLIGEN verkade ha förstått att det är springa FORT som gäller!!!

Inga kommentarer: