torsdag 18 juli 2013

Láras preferenser säger: vänster


...och som Karl-Bertil Jonssons pappa undrar jag om jag "närt en kommunist vid min barm??!!"

Igår fick vi besök av Johans kusin från Lund (en av dem) med make, samt Johans ena bror med dotter. Frk Persson tog tillfället i akt att bjuda på aioli (se skalet från hennes gröna ägg och den nästan orangefärgade äggulan ovan!!!) För att göra menyn riktigt norrbottensinspirerad inleddes middagen med Kalixlöjrom och avslutades med åkerbärspannacotta. Och vi såg dessutom till att göra extra plats för efterrätten genom att lägga in en rundvandring här i Världsarvet efter huvudrätten.

Innan middagen hade jag hunnit med ett träningspass tillsammans med Lára. Vi inledde på ridbanan med lång hals på böjda spår i skritt, trav och tölt och jag kunde då konstatera att "Atlieffekten" fortfarande sitter kvar i henne (oss?!) Fortsatte sedan med att träna galoppen - som jag nyss insett att det är hög tid att "ta tag i"!!!

Vi är på lite olika nivåer i vänster resp höger galopp. I vänster galopp gör vi fattningarna från skritt med längd på halsen och det handlar i princip om att succesivt bygga upp styrka. Målsättningen är att kunna bibehålla den trevliga formen i galoppen allt längre sträckor och att även få tillräcklig styrka till att öka samlingen.

I höger galopp har vi inte alls kommit lika långt... Även där gör vi fattningarna från skritt men det gäller  i första hand att få rätt galopp. När jag försöker bibehålla den långa halsen i galoppfattningen väljer hon nämligen helst vänster galopp istället... Inledde därför dagens galoppträning med att träna just fattningar i höger varv, med varierande framgång. Efter en stund började jag se ett mönster: där vi hade utförsbacke innan hörnet (ridbanan sluttar en aaaning) blev det fel varje gång medan det gick MYCKET bättre i nästa hörn. Det bör alltså vara effektivast att prioritera rätt hörn ett tag framöver!

När det var dags för vänstergaloppen lämnade vi ridbanan och red upp på skogsvägen bakom vägbommen istället. Där känns hon ganska stadig i formen, bara jag inte krånglar till det allt för mycket genom att börja sidföra också. Men det märks att det är jobbigt - hon pustar och stönar precis som när jag samlar henne ordentligt i tölten. Och jag får faktiskt driva lite - det är jag ju inte van att behöva när vi galopperar...!!!

Efter andra galoppintervallen bjöd hon på riktigt häftig "långbenstrav" - den skulle jag vilja visa upp på en tävlingsbana någon gång i framtiden!!! Härligt att det finns så mycket vi kan fortsätta utveckla! Men nu närmast är det alltså fokus på galoppen - Grattis Lára m a o!!!

Inga kommentarer: