fredag 19 juli 2013

Kusinträff i Mariebäck!


Vi har Johans bror Janne med sin dotter på besök i veckan - och när jag kom till stallet efter jobbet i eftermiddag anslöt de för att Rebecka skulle få träffa "kusin" Lára. 


Jag red ett pass på ridbanan - med fokus på kvalitet istället för kvantitet. Hon kändes riktigt avslappnad och fin så det tog inte lång stund innan hon jobbade med trevlig längd på halsen i skritt, trav resp tölt. Lite samlad skritt, ökad tölt och ett par tempoväxlingar hann vi också med innan det var dags för dagens huvudsakliga träning: att träna högergaloppen.

Gjorde galoppfattningar från skritt med lång hals - och bara i "rätt" hörn den här gången. Vilket också innebar rätt galopp varje gång. Galopperade ca 1/2 varv innan jag saktade av till trav på volt och när hon kändes riktigt avslappnad började vi om med galoppfattning från skritt. Jag har fått lära mig att det första galoppsprånget är det som utvecklar hästen mest. Så för att stärka hästen och därmed succesivt förbättra dess galopp ska man alltså rida så många "första galoppsprång som möjligt - inte nöta på längre sträckor i galopp.

Det gick succesivt bättre och bättre att bibehålla den långa halsen genom fattningen och in i galoppen. Efter 6:e galoppfattningen kunde vi bibehålla formen 1/2 varv runt ridbanan och efter den 7:e galopperade hon ett helt varv i trevlig form där hon kom upp bättre i formen! Som belöning avrundade jag för dagen - genom att hon som vanligt fick sträcka ut i trav längs spåret och på volt. Duktiga hästen!!!

Inga kommentarer: