torsdag 6 juni 2013

Välplanerat nationaldagsfirande!


Lára började förbereda sig för nationaldagsfirandet redan för två veckor sedan! ;-) Endel påstår att "nysvenskar" firar nationaldagen mer än vi infödda gör - antagligen för att många av oss tar Sveriges fördelar så för givet. Men det är ju faktiskt 10 eller 11 år sedan Lára invandrade från Island... Räknas man fortfarande som "nysvensk" då?! 

Här på Kantorsvägen har vi i alla fall firat med strålande högsommarväder (ännu en dag!!!) En hoovrande polishelikopter som var på väg att landa på ängen precis nedanför oss, men som till hönsens stora lättnad ändrade sig och gick ner längre bort istället. Samt det som antagligen var anledningen till polishelikoptern: överflygning av Jas-plan, vilket var en del av det officiella nationaldagsfirandet här på Hägnans friluftsmuséum. 

Dessutom har vi kunnat konstatera (ytterligare) en trevlig bieffekt av att ha höns: spontana besök från trevligt folk som vill beundra de bevingade damerna - idag har vi haft sådana besök i flera omgångar!!!  (En av de trevliga besökarna är t o m med på bilden ovan! Jag nämner inga namn... men kan i alla fall avslöja att han börjar bli en riktigt erfaren groom!) Och föremålen för allas intresse har fått gå ute lösa i princip hela dagen. Fast de har fått turas om förståss - jag törs inte släppa ihop dem igen riktigt ännu...

Förutom lättsamt trädgårdspyssel, ljudbokslyssnande och samvaro med hönsen har jag även ägnat mig åt att laga Láras ena exemtäcke som hon hanterat lite ovarsamt i början på veckan... Huvan till täcke nr 2 skulle också ha behövt lagas, för hon har lyckats slita lös resåren och spännet som man ska fästa den i täcket med. Men tyvärr hade jag bara fått med mig själva huvan hem, inte resåren och spännet, så det får bli ett projekt för i morgon kväll istället. (Idag blev täckeslagningen min enda hästrelaterade verksamhet, men "klaaaan i marron!!!" (Som man säger i Skellefteå.) 

Inga kommentarer: