söndag 12 maj 2013

Ovalbaneträning i Ersnäs!


Idag drog Lára och Démantur iväg för ovalbaneträning för andra gången i år - denna gång dock till Ersnäsovalen som alltid har så suveränt underlag! Elisabeth och jag hakade på förståss - och jag fick inviga mitt B96-körkort med att köra hästarna med min bil i Elisabeths transport (min transport har ju fortfarande bara lastvikt för en häst.)

I Ersnäs gjorde vi så att vi efter uppvärmning red först jag ett T3-(tölt)program och sedan fick Lára pusta medan Elisabeth red T3, innan det var dags för mig och Lára att rida ett fyrgångsprogram o s v. Sylvia tyckte att jag skulle testa att ha viktboots på Lára, men min häst är verkligen som en bil med SUPEREFFEKTIVA servosystem - hur lite man än försöker inverka så tenderar effekten att bli alldeles för stor. Och så även med bootsen, trots att de bara väger 150 g, var det alldeles uppenbart att det var för tungt... (På Feykir hade jag däremot 280 gram när det var tillåtet..!) Jag får nog börja med att vänja in henne med lätta skyddsboots, som bara väger 90 gram...!!! (Eller som Johan föreslog, när jag började prata bootsvikter med honom: "Du får väl klistra några frimärken på hennes framhovar!")

Jag kunde i alla fall konstatera att vi börjar vara ganska duktiga i det korta tempot! Fast jag klarar inte riktigt att rida ett korrekt arbetstempo med all den energi som krävs, utan för att maxa vår prestation får jag acceptera ett något för högt tempo fortfarande. Och min tanke att anmäla oss i höger varv i T3 (för att efter varvbytet få rida ökade tempot i vänster varv) verkar vara ett riktigt beslut. Förra året gjorde vi tvärt om - men damen är ju känd för att vara ombytlig!

När det gäller ökade tempot så måste jag verkligen tänka på att rida aktivt - men också att ha mycket mer tygelkontakt än jag är van vid. Hennes effektiva "servosystem" gör att det inte behövs mycket eftergift från min sida för att hon ska hinna skicka ut "några bogar åt olika håll"... Eftergifterna är förståss viktiga, men de får bara vara microsmå och supersnabba för att hon inte ska hinna ta sig några friheter! Och stödet på yttertygeln är extra viktigt i ökade tempot.

När Lára fått hämta andan, medan Démantur och Elisabeth visade upp ett trevligt töltprogram, var det dags för oss att rida fyrgång. Där har jag inte tänkt byta varv jämfört med sist, utan håller mig till vänster varv. I traven måste jag tänka på att korrigera henne DIREKT som hon börjar tänka "uppåt" med nacken - för hinner hon tänka "uppåt" två gånger så är risken stor att hon går över i galopp innan jag hinner blinka. Dessutom måste jag RÄTA på mig och dra bak axlarna - skärpning Anna!!!

Skritten är ju det svåraste när Lára är riktigt taggad...där måste jag börja rida riktigt, riktigt sakta för att hon sedan förhoppningsvis ska länga steget när jag ger henne lite mer tygel, istället för att börja takta. Våra galoppfattningar var jag mycket nöjd med! Men nu är det hög tid att komma till mer ridning i galoppen! Precis som i traven måste jag räta på mig och dra bak axlarna så att jag tar med mig henne mer upp i sprången.

Övergången från galopp till ökad tölt är verkligen ingen ridmässig höjdare - hur tänkte de egentligen när de beslutade om den??? Men, det är ju bara att gilla läget och jag måste tänka extra mycket på att verkligen räta på mig när jag förbereder övergången, samtidigt som jag låter henne bli lite högre i formen. Och sedan gäller ju samma aktiva "snabba" ridning som i T3.

Sammanfattningsvis var det verkligen SUPERNYTTIGT att rida på ovalen! Och tack vare att underlaget var så fantastiskt mycket bättre än i Boden så fick jag ju en mycket tydligare uppfattning om var vi står inför tävlingen om två veckor. Vi har helt klart kommit ytterligare en bit på väg, jämfört med förra året. Men som vanligt finns det ju hur mycket som helst mer att jobba vidare med!

När jag sedan diskuterade igenom dagens träning med Sylvia fick jag rådet att rida mycket tempo i tölten nu fram till tävlingen. "Det korta tempot sitter ju så bra, så satsa på att fräsa på ganska ordentligt - samtidigt som du flyttar henne för vikten. Ja, egentligen rider precis som du gör i korta tempot fast snabbare! Och rid mycket galopp, där du också sidför tvärs över vägen för att öka samlingen!" Nu undrar jag bara HUR mycket Lára egentligen har betalat för att Sylvia skulle komma med dessa råd?!! Fokus på "gasen i botten" - det låter verkligen som rena Láraönskedrömmen!!!

I morgon blir det City Rehab för min del och Lára kan nog behöva en vilodag efter dagens ansträngningar. Men jag ser verkligen fram emot att ge mig ut och "fräsa på" på tisdag!!!

Inga kommentarer: