lördag 20 april 2013

Inspirerande aha-upplevelser!!!


Lycko-häst med WOW-faktor!!!


Strålande vårsol, Atli-kurs och lycko-Lára är definitivt tre ingredienser som skapar en fantastisk dag!!! Red två lektioner för Atli där jag med utgångspunkt från det avslappnade läget med lång överlinje som vi började med igår, sedan fick börja lägga till mer samling.

Efter första lektionen konstaterade han att jag definitivt är på rätt väg och att det till stora delar sett bra ut under lektionen. MEN även om Lára arbetade med lång hals så var hon fortfarande lite stel i nacken. "Det är bara liiiiite som fattas, men detta lilla skulle ge STOR effekt på resultatet!" sa han och uppmanade mig att i fortsättningen "röra på de stela musklerna" genom att ställa lite ömsom höger ömsom vänster. Får du avslappning även där kommer det att bli riktigt bra!

Som vanligt hade han också talat sig varm för betydelsen av uppvärmningen. "Det är lätt att man har för bråttom att komma igång och börja samla hästen och därför slarvar lite med uppvärmningen. Och några gånger kan det fungera, men snart kommer den fortsatta ridningen att börja gå sämre och sämre... Man måste hela tiden vara riktigt noga med att lägga en bra grund i uppvärmningen, så att hästen verkligen sträcker ut överlinjen och jobbar i en ändamålsenlig form!"

Andra lektionen inleddes med att jag i stillastående fick uppmana henne att länga halsen, fast utan att för den skull försöka dra tyglarna ur handen på mig. "Det är du som bestämmer hur mycket tygel hon får!" påminde Atli. Värmde sedan upp i skritt och trav, med fokus på att nu även "krama loss" nacken och nu konstade Atli att vi hade hittat den sista graden av avslappning som vi inte riktigt uppnått under förmiddagen.

Då var det dags att jobba vidare med samlingen. Fick rida samlad skritt längs spåret och till min stora glädje klarade jag faktiskt det UTAN att förvandlas till järnspett - de senaste veckornas träning har gett resultat!!! Lára förvandlas ju alltid till "gummiorm" i de här lägena, men nu fick jag hjälp av Atli att parera detta genom att han påminde om att jag alltid skulle "tänka diagonaler". D v s när hon skjuter ut bakdelen åt höger ska jag inte bara använda höger skänkel för att försöka korrigera utan samtidigt möta upp med vänster tygel. Och då gick det förståss mycket bättre!

När Atli var nöjd med den samlade skritten sa han som han brukar: att jag skulle "följa med framåt" in i tölt, men också att jag skulle sidföra ett par steg precis i övergången. Och WOW säger jag bara!!! Vilken oerhört häftig känsla det var när Lára verkligen bar upp sig med överlinjen genom övergången och in i tölten, med bibehållen samling och samtidigt helt avslappnad!!!

Atli blev så till sig över vårt framsteg att han "beordrade" teoripaus - för att stämma av att jag verkligen förstått vad som hänt och varför. Efter några fler sådana övergångar fick vi "rulla på" i tölt längs spåret och det behövdes bara ett fåtal påminnelser från min sida för att Lára skulle behålla den härliga tölten. SÅ HÄFTIGT!!!

När Lára fått varva ner i trav en stund konstaterade Atli att vi gjort ett STORT framsteg idag. "Första steget är att veta hur man ska korrigera hästen. Men nu har du börjat förstå precis när korrigeringen behöver komma och kan lämna henne ifred där emellan!" Jag var ju redan rejält Lára-hög och inte blev det sämre av Atlis ord!!!

Oj, vad jag LÄNGTAR till morgondagens lektioner!!! Tänk att en så häftig drog som Lára inte ens är olaglig!!!

Både Kuriren och NSD var föresten på besök i Mariebäck idag - de hade uppenbarligen insett att vi faktiskt tränar för en världsstjärna! Det stora medieuppbådet måste ju bero på att inte ens en stukad hockeyspelartumme har riktigt samma nyhetsvärde nu som här om veckan...! Kuriren har redan lagt ut sitt reportage på webben, du hittar det HÄR.



Inga kommentarer: