lördag 16 februari 2013

Matte chockar Lára med vårklippning!



En ledsen Lára stod vid grinden och hängde när jag kom till stallet idag också... men när jag gick tillräckligt nära för att fota spetsade hon öronen och såg genast betydligt gladare ut! Trevligt att kunna vara något slags substitut för Tildra i alla fall!!!

Idag hade jag bestämt mig för att vara HELT wild and cracy: jag skulle klippa Lára trots att jag så många gånger hört att man ABSOLUT inte ska göra det sedan de börjat släppa vinterpäls, för då skadar man sommarpälsen. Att jag både helklippt och "halvklippt" under hösten syns tyvärr knappt något spår av nu - pälsen är SÅ tjock och hon svettas våldsamt... Att Sylvia påpekade att hon och Linda faktiskt helklippte svarte Skálmar så sent som i mars ett år - utan minsta påverkad på sommarpälsen - gjorde att jag trots allt bestämde mig för att våga detta.

Förr om åren var Lára tydligen HELT rabiat när hon skulle klippas: var så arg att hon både högg och slog med frambenen så det krävdes bremsning om det skulle vara möjligt att genomföra utan livet som insats. Men på senare år har hon lugnat ner sig och jag har aldrig haft något som helst problem att klippa henne. Förrän idag... nu blev hon plötsligt JÄTTERÄDD när jag startade klippmaskinen. Och när jag höll fram en hand med godis till henne ryckte hon till som om hon fått en elchock när min hand nuddade hennes mule... Jag blev VÄLDIGT förvånad, hon har ju aldrig varit rädd förut, bara arg... Men så kom jag fram till att hon väl också hört "alla" säga att man absolut INTE klipper så här sent på säsongen - och blev upprörd för att jag skulle förstöra hennes möjligheter till blank sommarpäls?! Eller vad tror ni?

Medan klippmaskinen tuggade sig igen om den tjocka pälsen på hennes hals och bogar kände jag att jag SÅ gärna hade velat helklippa... Tänk att slippa den evinnerliga pälsfällningen! Särskilt nu, när Eva inte kommer att vara ute och "nöta" med borstarna skulle mina onda händer verkligen tacka mig för det! Då skulle hon behöva gå med täcke, men det vore väl OK. MEN det som ändå fick mig att avstå var det faktum att jag inte ville klippa bort all päls under magen. I o m att hon går på lösdrift vill jag att hon ska ha bra isolering för magen när hon ligger ner ute - för blir de kalla om magen ökar risken för kolik...

Min kompromiss blev att ändå klippa ett stort område på vardera bakbenen samt i virveln. Kan ju inte påstå att slutresultatet blev särskilt vackert... men ändå inte lika illa som om jag helklippt fast sparat en rejäl "matta" under magen! Och allvarligt talat är det ju inte särskilt snyggt även om man bara klipper halsen - så det estetiska hade jag ju redan fått ge upp! Fast - å andra sidan - vilken häst med mycket vinterpäls är snygg när den fäller?! Nej, hur man än vänder sig har man ändan bak...!

När Lára var klippt red jag ett pass på ridbanan för att repetera övningarna från lektionen i torsdags. Men jag saknade verkligen "spårsnön" för Lára har ju SÅ mycket lättare att lura mig när hon avviker från voltspåret utan denna visuella hjälp... (och förståss utan Sylvia som säger till så snart Lára börjar smyga utåt... själv märker jag det alldeles för sent...!)

Förutom att hon förståss kunde lura mig mycket mer genom att skjuta ut ytterbogen och öka volten, så gick det ändå riktigt bra att rida henne böjd i trav på volt idag. Som vanligt hade vi "gjort undan" de stora protesterna under första ridpasset. Att byta om volt var svårt, men tillslut fick vi till det hyfsat också. Och när jag kunde ge eftergiften på innertygeln lite längre stunder utan att hon direkt rätade ut sig igen var jag nöjd och avslutade övningen!

Som nedvarvning blev det även idag "skrölt" med böjd hals längs spåret i båda varven. I högervarvet hade hon först lite bråttom, så det tog en stund innan hon slappnade av och började länga halsen. Men i vänstervarvet gick det riktigt snabbt. Totalt blev red jag bara ca 30 minuter - men ändå var Lára så svettig att det droppade under magen på henne och på huvudet rann svetten i rännilar... Jag hade verkligen inte klippt henne för mycket m a o!!!


Prio ett när hon kom ut i hagen igen var ju självklart att rulla sig riktigt grundligt!

Inga kommentarer: