tisdag 8 januari 2013

Nu blommar brieosten!



Dagens middag: en brietårta med blomkål, på köttfärsbotten! ("Blomman" ovanpå gjorde jag av en färsk champinjon innan jag satte tårtan i ugnen.)

Utgångsläget inför dagens middag var att vi hade en stor bit brieost vars bäst före var passerat med råge. Alltså borde den ätas upp å det snaraste. (Ni vet väl att mögel aldrig bildar gift i ost - så till skillnad från annan mat är mögel helt ofarligt?! Fast just den här osten hade ännu inte fått annat mögel än det som finns där när man köper den.)

Men ätas upp borde den ju och med förhoppningen att hitta något "matigt" recept med brieost som jag inte provat tidigare googlade jag helt enkelt "LCHF-recept brie" - och hittade denna spännande variant! Botten är alltså en smet av köttfärs, ägg, lök, vitlök, CF och kryddor - vilken gräddas i ugnen i ca 10 minuter. Under tiden smälter man brieosten tillsammans med vispgrädde i en panna, blandar ner kokt blomkål i bitar och breder sedan ostsmeter ovanpå köttfärsen. Efter garneringen med en färsk champinjon gräddas den ytterligare 15-20 minuter i ugnen, innan den avnjuts med en sallad. Riktigt, riktigt gott!

Ja, nu blev detta plötsligt en matblogg... men det beror på att jag gav Lára ytterligare en vilodag idag, för att jag skulle få "komma ikapp mig själv" lite. I går var det nämligen så OERHÖRT tydligt att jag verkligen skulle behöva det... Men i morgon - då ska jag RIDA igen!!! Härligt!!!

Inga kommentarer: