söndag 16 september 2012

Världens mest internationella...



Idag har vi nästan varit utomlands! Men vi hörde faktiskt fler Skelleftebor än ryssar... men efter gårdagens förlust i säsongens första derby mot Luleå hockey fanns det väl en och annan från "staan" (läs Skellefteå) som behövde trösthandla... Och väl hemma igen var det ju ingen rast och ingen ro... det vi inhandlat skulle ju packas upp ur sina platta paket och monteras...



...men allra först måste stackars Johan ta itu med gräsklippningen...


Mitt projekt för kvällen tänkte jag istället presentera med klassiska "före och efter"-bilder: 


FÖRE:


I början av 90-talet (oj, oj, oj - det är ju 20 år sedan!!! :-O ) köpte jag en Ficus Natascha som jag kvistade nerifrån, flätade ihop stammarna på och gjorde en "bonsai" av. Den har sedan flyttar runt med oss från Regementsgatan i Umeå till Solskenet i Holmsund, till Kyrkogatan i Kiruna och slutligen Kantorsvägen i Gammelstad. Jag har fått beskära den regelbundet för att behålla formen, men den senaste vintern började den "tappa gnistan". I början av sommaren bestämde jag mig för att ge den en sista chans genom att ställa ut den för att den förhoppningsvis skulle börja skjuta nya grenar igen. Men efter en hel sommar utomhus såg den ändå ut som ovan...

EFTER:



Så när jag idag såg en Fikus Natasha på IKEA slog jag till direkt! Och så här fint blev det när den fick ersätta den gamla! Detta är dock inte arrangemangets första "makeover" - krukan var helt i en beige färg till för kanske 5 år sedan då jag målade den vit - faktiskt utan att ta bort växten. Och än så länge sitter färgen alltså kvar!

PS: Om någon möjligen missat det så har vi lagt ut gräsklippningen på entreprenad. Den sköts numera av denna:



...därav Johans något avslappnade inställning till gräsklippningen på bilden ovan... ;-)


Edit: Några kollegor till Johan som flyttar in i nytt hus i helgen skulle köpa vår gamla soffgrupp och passa på att hämta den på söndag eftermiddag när de ändå hyrt en liten lastbil för flytten. När besöket på IKEA drog ut på tiden mer än beräknat skickade Johan ett sms till dem om förseningen och fick svaret: "Det är väl ganska förväntat att ett besök på IKEA tar längre tid än förväntat?!" :-) 

Inga kommentarer: