onsdag 12 september 2012

Repetition av Atlikursen



Liksom vädret idag vid lunchtid svängde om från de senaste dagarnas regn och kyla till sol och värme har min kropp ställt om sig från "bad-mood" till "good-mood" igen! Synd bara att jag inte vet var den där knappen sitter, hade gärna velat ställa om själv! (Det gäller f ö vädret också!!!) Och inte blev det mindre "good-mood" av att få åka till Lára efter jobbet heller!

Fr o m idag är hästarna tillbaka i sina vinterhagar och utfodras med hö. Vilket i Láras fall innebar att hon återupptagit sin trevliga vana att komma när matte ropar och visslar på henne! (Under sommarbetet hade hon inte tid med sådant, SÄRSKILT inte nu på slutet när det började vara ont om bete och det därför gällde att beta varje sekund man kunde.)

Min plan för dagens ridpass var att rida på ridbanan för att repetera det vi fått jobba med på Atlikursen. I går kväll var jag t o m så duktig att jag förberedde mig genim att läsa igenom vad jag skrivit på bloggen om helgens lektioner, för att idag ha Atlis instruktioner i så färskt minne som möjligt.

Inledde med grundlig uppvärmning (f f a skritt och trav på volt samt längs spåret. Tänk att jag i helgen lärde mig att rida trav på volt - det var väl på tiden??!!) Uppvärmningen avslutades sedan med tölt i riktigt lång, låg form längs spåret.

Efter en skrittpaus var det så dags för "det egentliga arbetet" - m a o samlad skritt med övergång till samlad tölt. Jobbade kort men intensivt med detta: samling i skritt, övergång till långsam tölt, aktivera bakbenen m h a Atlivändningar, skrittpaus, ny samlad skritt, långsam tölt där jag aktiverade bakbenen ytterligare m h a pisken lätt mot rumpan, o s v. Red inga långa intervaller i den samlade tölten utan försökte istället aktivera henne maximalt en kort stund - för att hon ska fortsätta bygga rätt muskler. För att sedan ge henne en skrittpaus innan hon hann få en massa mjölksyra.

Till min glädje kunde jag konstatera att jag faktiskt kunde plocka fram "WOW-tölt" även fast Atli inte ens är kvar i landet. Han säger ju alltid att det är när man ger hästen eftergift som den lär sig något - så man ska hela tiden leta efter tillfällen när man kan belöna med eftergift. För då kommer dessa "golden moments" på sikt att kunna bli allt längre. Och under våra intervaller med samlad tölt kunde jag faktiskt ganska ofta ge henne lite längre eftergifter utan att "tappa ut allt". Och vid något tillfälle kändes det t o m som att bogarna kom upp ÄNNU mer än i helgen!

Jag hade förståss gärna njutit av denna tölt hur länge som helst. Men mindes Atlis ord om att bästa sättet att fortsätta bygga upp henne är att verkligen kräva arbete - men att än så länge bara göra det korta stunder. Så dels red jag alltså ganska korta intervaller innan hon fick skrittpaus. Och dessutom krävde jag inte så många intervaller utan ganska snart fick hon sträcka ut och varva ner - i trav på volt och längs spåret resp skritt.

Mot slutet av helgen tyckte jag redan att hon började få lättare att komma till avslappning igen, sedan jag riktigt satt press på henne i tölten. Och även idag fungerade nedvarvningen riktigt, riktigt bra! Totalt red jag bara 30 minuter idag - och då använde jag största tiden till uppvärmning och nedvarvning. Men "själva arbetet" där emellan krävde minsann sin häst ändå - så Lára var rejält svettig efteråt. Idag blev det definitivt mer kvalitet än kvantitet m a o! I morgon får hon välförtjänt vilodag igen, för matte ska på Hot stone-massage efter jobbet. Men på fredag blir det ridning igen - jag längtar redan!!!


2 kommentarer:

Karin sa...

Kul att läsa om hur du tränar din fina Lara :) Jag får många bra tips från dej.

Hälsn. Karin

Anna sa...

Hej Karin - kul att du läser! Och stort TACK för att du kommenterar också - det är alltid så roligt att höra att någon faktiskt läser! :-) Kul att jag kan bidra med lite träningsinspiration - när jag nu får sådan i massor av min häst samt Sylvia och Atli!