lördag 4 augusti 2012

Aj, aj, aj, inte klia pannluggen!!!



Förra sommaren fick Lára plötsligt för sig att hon skulle klia man och svans, trots att hon aldrig visade några tecken på exem. Och innan någon hann reagera hade hon kliat bort det mesta av både man och pannlugg... Sedan fick hon gå med exemtäcke och då var det slut på kliandet. Men på bilden ovan, från vår tävlingsdebut hos Vindur, ser ni att det inte var mycket kvar av pannluggen. (Den tjusiga rosetten och täcket som ni kan skymta på bilden, var priset för vår totalseger i Vindurs lätta klasser!)

I sommar har Lára därför fått gå med exemtäcke "sedan starten". Då och då har hon kliat sig lite i svansen, men med tvätt och ett "anti-kli-medel" har jag kunnat häva det så att svansen fortfarande är i behåll. Peppar, peppar! Idag upptäckte jag dock att hon börjat klia pannluggen... den hade hunnit bli betydligt tunnare, även om den inte såg ut som på bilden ovan ännu.

Letade febrilt bland mina hästprylar i stallet efter en exemhuva, men kunde inte hitta den... Får leta igenom hästprylarna jag har i källaren hemma också. Men på väg hem från stallet svängde jag ändå förbi en ridsportbutik och köpte en huva, så har jag något att ta till i morgon ifall kvällens letande blir resultatlöst.

Innan jag åkte hem från stallet hade vi dock ridit en trevlig ridtur med Fia och Ljúfa! Även idag var det en riktigt fuktig värme, så hästarna flåsade riktigt ordentligt. Tror även att Lára känner av att hon för ovanlighetens skull faktiskt blivit lite tjock. Hennes fantastiska arbetsvilja mattas inte - men just att hon blir flåsig lättare.

Nu drar det ihop sig i OS-hoppningen, två felfria svenskar så här långt (av tre) och alldeles strax dags för Rolf-Göran Bengtsson. Spänningen stiger - så nu får det vara slutbloggat för denna gång! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Köpte ett homepatiskt medel från Homeopathusets webshop som ska hjälpa hästar som vill klia sig (finns Renefor och Respirafor). Min valack har inte krökt ett enda strå på huvudet sedan jag började ge honom det :)
/Hälsningar från Jenny

Anna sa...

Tack för tipset! Och jättekul att du läser bloggen! / Anna