måndag 30 juli 2012

Tjejerna i Mariebäck



Idag vid lunchtid fick jag denna mysiga bild via sms från Elisabeth, med Lára och Tildra i ladan! Det var förståss skönt att stå där i skuggan i den här FUKTIGA värmen vi har! Och det var också på samma plats jag hittade dem när jag sedan kom till stallet vid 16-tiden.

Dagens plan för mig och Lára var ett pass på ridbanan - trots "bastuvädret" - och så blev det också. Men nog hade jag tänkt att hinna mer än bara uppvärmning... Men Lára visade sig ha tänkt annorlunda... Efter igångskrittningen skulle jag värma upp med trav på volt - och redan där kom vi ihop oss ordentligt. Efter Atlis genomridning av henne har det funkat riktigt bra, men nu hade hon definitivt förträngt "Atlieffekten"... I höger varv hann vi bara något enstaka varv i trav innan hon tjurade ihop, försökte räta ut sig och när hon inte fick det så övergick hon till tölt.

Ja, där blev vi sedan kvar ett bra tag... när hon tillslut accepterade att trava på liten volt med böjning i innersidan så fick hon en välförtjänt skrittpaus. Innan vi gjorde nytt försök med traven - och ny dragkamp började... fast en kortare den här gången. När vi tillslut kunnat hålla traven på liten volt några gånger övergick jag till bara korta travsekvenser på volten, med sidförande i nedtagningen. Och när hon efter en stund kunde sakta av till skritt igen med bibehållen eftergift i innersidan fick det räcka för dagen.

M a o blev det egentligen bara uppvärmning idag. Men Atli har ju påpekat att kommer man inte längre så kommer man inte längre. Så när vi var överens om traven blev det avskrittning. Och sedan dusch för min MKT svettiga häst. Och lika svettiga matte tömde snabbt två 1/2-litersflaskor med vatten...





Så här såg vojlocken ut efter ridpasset. Redan innan jag sadlade tänkte jag att det började vara dags att ta hem och tvätta den - och den var ju inte direkt fräschare efteråt... När Lára var tillbaka ute i hagen rullade hon sig förståss - och rullade och rullade och rullade...! I morgon blir det välförtjänt vilodag för henne!  

Inga kommentarer: