onsdag 16 maj 2012

Lára-hög!!!



Ser ut som en hägring - men finns på riktigt: min lycko-Lára!!! 


Lára var verkligen som en dröm att rida idag: kändes så mjuk och fin - och allt verkade hur enkelt som helst för henne!!! Efter skritt på böjda spår och "kasta toppi" försökte jag rida ett korrekt arbetstempo tölt längs spåret. När jag tyckte vi red riktigt sakta hörde jag Sylvias ord för mitt inre öra: "Hälften så fort och dubblet så mycket energi!" Försökte åstadkomma detta och tyckte att det kändes rätt bra... och Madde som precis kom förbi sa att det såg bra ut!

Fick sedan uppleva några riktiga "halleluja-moments"!!! Hemligheten var att byta spöhand och sedan direkt rida tölt i microtempo. Precis som salig-Feykir tolkar nämligen Lára ett byte av spöhand som att det gäller att gasa på ordentligt. Och lyckas jag då istället hålla nere tempot så tar hon i för kung och fosterland med bakbenen - och kommer verkligen upp med ryggen och bogarna ordentligt i tölten! HÄFTIGT!!! När vi tävlar borde jag alltså byta spöhand hela tiden under arbetstempomomentet! Om det inte vore för den "lilla detaljen" att hon alltid gör ett litet race först, innan jag lyckas kontrollera tempot igen. Och jag tror tyvärr inte att sådan "intervalltölt" är vad domarna vill se...

Även tempoväxlingarna kändes kanon idag - leendet som redan parkerat i mitt ansikte blev ännu bredare när vi både kunde gasa på ordentligt och göra mjuka nedtagningar! Det känns som att jag allt mer lär mig känna hur jag ska korrigera när det stökar till sig på olika sätt. Verkligen jätteroligt! Försökte även rida lite längre sträckor ökad tölt, men i o m att vi var på ridbanan fanns det ju inte riktigt utrymme att gasa på ordentligt. I morgon får jag rida ut och testa igen! Tyvärr har de lagt så vasst grus på vägen nu igen... men det finns några sträckor utan grus där vi kan "gasa på". Och i övrigt får jag väl försöka hålla mig i vägkanten eller diket. Vill ju verkligen inte riskera en hovböld på fina hästen...

Tränade även lite galoppfattningar samt galopp på volt. Det senare något som både Reykur och Feykir hade väldigt stora problem med. Så jag är van att knappt våga andas där på volten... men med Lára har jag för första gången chansen att lära mig RIDA galopp på volt! I en av fattningarna (vänster galopp) kom hon föresten upp så ordentligt med framdelen i själva fattningen att jag nästan blev nockad av hennes hals! Så nu vet jag varför det är viktigt att INTE luta sig framåt när man fattar galopp! Ni kanske tror att det är för att man då "tappar sitsen" - men det är ju uppenbarligen för att inte få en smäll på näsan! ;-)




Sedan var det dags för damen att få nya, snygga sommarskor! Efter ridpasset var hon REJÄLT svettig, så jag hoppades att hon skulle vara tillräckligt trött för att stå lugnt medan hovslagaren jobbade. Men trött och Lára är två saker som inte har någon som helst koppling till varandra... Istället var det som att det kröp i kroppen på henne... Hovis kände hur hon hela tiden lurade på att börja stöka ordentligt, så han fick hela tiden vara beredd att parera - vilket gjorde att svetten formligen dröp om honom! Men tillslut satt alla fyra skorna på plats! 

Skostorleken är, i mitt tycke, minimala 3x0. De första gångerna hon skoddes efter sin  "mammaledighet" hade hon 2x0 (vilket är en storlek större) eftersom hovarna "flutit ut" när hon gått oskodd så länge. Jag tyckte det lät lite komiskt att säga "flutit ut" till något så litet som 2x0 - men hovslagaren påpekade att även 3x0 får räknas som stort i hennes fall. Innan hon fick föl hade hon tydligen 4x0! Man skulle ju kunna tro att hon är en shettis! :-O  

Men hon är ju väldigt nätt i övrigt också. Kolla t ex in grimman på bilden ovan. Den är i storlek cob, vilket är den vanligaste storleken på islandshästar. På Lára funkar den dock bara som vintergrimma, när all päls gör huvudet större. I somras kunde hon krypa ur den hur lätt som helst - och som ni ser på bilden så börjar det vara hög tid att plocka fram en "sommargrimma" - d v s i ponnystorlek - igen...!



Inga kommentarer: