söndag 8 april 2012

Eva och Lára på Atlikurs



Medan vi haft besök av mina föräldrar och ägnat helgen åt att testa så många som möjligt av nya spisen & ugnens alla finesser har Eva och Lára ridit Atlikurs. När planerna nyligen ändrades så att vi för en gångs skull skulle vara kvar hemma över påsken insåg jag snabbt att det gällde att hålla mig borta från Mariebäck i det längsta - för att inte bli så kurssugen att jag på stört skulle återkalla mitt löfte till Eva om att hon skulle få rida kursen. Men jag vågade mig i alla fall dit till deras sista ridpass idag, för att se hur det gick för dem och för att höra vad Atli sa.

Eva hade fått träna massor med långsam skritt, med eftergift, som förberedelse för samling i skritten. Samt samma sak i tölt. Ingen stor överraskning direkt! Atli red också Lára en stund medan jag såg på. Då upprepade han bl a en av sina käpphästar att det optimala är att hästen hela tiden följer ryttarens vikt: lägger man vikten åt ena sidan ska hästen gå dit, lägger man vikten bakåt ska hästen bromsa, stanna och/eller rygga, lägger man den framåt ska hästen öka... Ett område där Atli uppenbarligen inte är överens med Eyjolfur, vilken till min förvåning sa att man hela tiden ska sitta rakt över hästen... och aldrig t ex lägga vikten bakåt.




Som ni kan ana på denna bild har Eva inte bara ridit kurs i helgen - hon har skrapat vinterpäls också! All raggig päls på benen och under magen är borta! Och Lára ser direkt superfin ut i kroppen!!! (Synd bara att  den blekgul/bruna och supertrista vårfärgen inte kunde åtgärdas lika lätt... Ser verkligen fram emot att få se hennes svarta sommarpäls igen!!!


Efter ridpasset fick duktiga hästen äta medan Eva och jag njöt av solen vid stallväggen. Vädret har verkligen varit HELT fantastiskt i påsk!!! Johan, jag och våra gäster har tillbringat mycket tid ute på tomten resp på altanen - vem behöver åka till fjällen?! Igår när vi åt våffellunch i orangeriet blev vi först tvungna att ta av oss till kortärmat för att det inte skulle vara för varmt - och sedan t o m ställa upp dörren för lite luftväxling! HÄRLIGT!!!

Nu ser jag verkligen fram emot morgondagen! Det blir den sista dagen på min påskledighet - och då är det åter min tur att rida fina hästen!!! 

Inga kommentarer: