fredag 16 mars 2012

Inte europé?!


På bilden ovan befinner jag mig visserligen vid Grand Canyon i USA - men det gör mig väl inte till amerikan?


I USA har det smärtlindrande läkemedlet Lyrica visats kunna hjälpa patienter med fibromyalgi. Men när medlet nu provats på patienter utanför USAvisar de sig inte få samma nytta. 736 patienter med fibromyalgi, hälften boende i Europa, deltog i studien. Och sorterades patienterna från Europa ut kunde man se att de märkligt nog inte fick någon smärtlindring oavsett dos.  Studien gjordes av Pfizer.

Källa: Reumatikertidningen

Lyrica är en i den närmast oändliga rad mediciner jag testat under åren. Och faktiskt den enda som gett mig viss smärtlindring. Tyvärr i kombination med en kraftig försämring av synen - ögonen kunde inte längre ställa in skärpan när jag skulle läsa - så jag vågade inte fortsätta med den. Betyder det att jag inte är så européisk som jag trott?!

Inga kommentarer: