söndag 26 februari 2012

Mindfulness på högsta nivå!

Jag brukar hävda att hästar är världens bästa lärare i mindfulness - för man MÅSTE fokusera helt på här och nu när man rider. Men Lára har, precis som med mycket annat, dragit detta till ytterligare en nivå. Men henne gäller det totalt fokus här och nu så snart man är inom "bithåll" - alltså minst lika mycket från marken! Förutom de vanliga utfallen i samband med borstning och sadling försökte hon idag bita mig när jag skulle tränsa också - det brukar hon inte i vanliga fall... Men hon skulle väl se till att jag höll mig på allerten...!

Det blev ytterligare ett "pre-Atli-pass" på ridbanan idag. Redan igångskrittningen gick faktiskt mycket bättre idag - hon SKRITTADE och vilade i stegen, istället för att jäkta iväg i överilat tempo.

Första övningen för dagen blev att sidföra i skritt på volt - ett steg i taget. Varvade höger och vänster varv och idag började övningen faktiskt ha önskvärd effekt: att hon slappnade av och längde överlinjen! Det är lustigt hur det som ena dagen verkar HELT omöjligt redan någon dag senare kan verka hur lätt som helst för henne!

Nästa övning var ytterligare en "repris" från lektionen i torsdags; nämligen att rygga runt ridbanan. När Sylvia var på en clinic med en riktig ryttar-guru (minns nu inte namnet...) hade han berättat om en toppryttare som brukade rygga 8 varv runt ridbanan med sina hästar. Anledningen till detta är att man genom att rygga bygger upp precis de muskler som hästen behöver för ökad samling. Några 8 varv tog jag inte idag, men drygt 1,5. Hade egentligen tänkt nöja mig redan vid 1 varv, men just då fick Lára ett litet "psykbryt" och plötsligt var hon, precis som Prins Daniels känslor efter förlossningen, "all over the place". Så jag fick styra upp det hela innan vi kunde avbryta.

När även jag tyckte att vi ryggat färdigt fick Lára smyga iväg i långsam tölt. Och till mattes stora glädje gjorde hon inte den minsta ansats att dra upp tempot! Precis som igår red vi fem små volter längs varje långsida och en på varje kortsida, och bytte hela tiden mellan vänster och höger volt. Tack vare gårdagens totalfokus på ytterhjälperna (idag var ridbanan nyplogad, så jag hade ingen spårsnö som hjälp) tyckte jag att jag lyckades ovanligt bra med att faktiskt komma ihåg dessa! Och gör man det går det ju så mycket bättre! Idag hade Lára en trevlig längd på halsen i tölten från start! Och om jag bara kom ihåg att hålla tillräckligt mycket drivning när vi bytte riktning så bibehåll hon den trevliga formen!

Inte heller i den avslutande traven försökte hon rusa idag, utan accepterade mitt val av tempo. Så jag kunde ganska snart ge henne lite mer tygel så att hon fick sträcka ut ordentligt framåt-nedåt. Försökte också tänka på att sitta rak i ryggen i traven. Det är annars extra lätt att hamna lite i framvikt i den gångarten, tycker jag, och när jag ville att hon skulle trava sakta vore det ju väldigt dumt om min placering av kroppsvikten samtidigt uppmanade henne att öka tempot!

Under alla skrittpauser och även vid avskrittningen passade jag på att träna på då och då korta tyglarna utan att hon skulle börja springa. Ju noggrannare jag var med att lägga vikten bakåt, desto bättre gick det! Det är så ROLIGT att rida Lára, för jag lär mig så mycket hela tiden! Hon är en VÄLDIGT "avslöjande" häst. Så snart jag slarvar med minsta lilla detalj eller inte har 100 %-igt fokus på vad jag gör så barkar det iväg totalt - MYCKET lärorikt! 

Inga kommentarer: