lördag 1 oktober 2011

Upplevelser i kubik - så långt österut man kan komma!

Oj, oj, oj - vilken underbar minisemester Eva och jag haft!!! Vi har varit på Cape East i Haparanda, Sveriges östligaste fastlandspunkt! Faktiskt så långt österut att jag, precis när vi höll på att checka in, fick ett sms: "Välkommen till Finland!" Cape East är en fantastisk anläggning - vars spa "Midnight Ice" verkligen kan rekommenderas! Och när en oerhört upplevelserik eftermiddag och kväll avslutades i takterassens varma bassäng, med magnifik utsikt över Torne älv med Finland på andra sidan (se bilden ovan) gick det verkligen ingen nöd på oss! Samma fantastiska utsikt hade vi föresten från vårt rum också!

Vi hade tänkt åka till Cape East redan för ett år sedan, då de invigde sitt fina spa. Men då Eva skulle jobba den aktuella helgen bestämde vi att vi skulle åka i år istället. Och nu passade vi verkligen på att njuta av deras faciliteter: ångbastu, stenbastu, finsk sauna...

...och "Tornedalstortyren" som ni ser på bilden ovan. En bastu där det blev varmare och varmare ju högre upp man kom - med 100 grader längst upp! De svalkande varianterna "isvak" resp "dunderduschen" stod vi dock över... Den förstnämnda var en liten pool med 4-gradigt vatten och isbitar längs kanterna - det räckte med att jag stack ner ena stortån för att jag skulle konstatera att den inte var något för mig! I dunderduschen drog man i ett snöre och 100 liter 4-gradigt vatten forsade över en under några sekunder... inte heller något för oss! Efter ett par timmars spa:ande inkl kroppsscrub, handwrap, ansiktsmask, fotbad m m var det dags att svida om till finklänningarna och bege oss över den med facklor upplysta gårdsplanen bort till restaurangen, vilken är inrymd i en vacker gammal herrgård.

Anledningen till att vi åkte till Cape East just denna helg var nämligen att det var deras omtalade Skaldjursweekend, med färska skaldjur från Smögen. Jag hade STORA förväntningar på dessa - vilka t o m överträffades! Först välkomnades vi med "bubbel" och ostron. För mig var det ostronpremiär - har aldrig vågat mig på det tidigare - men det var verkligen en njutbar upplevelse. För att bevisa att jag åt upp tog jag ovanstående bild på det tomma ostronskalet.

Sedan serverades förrätten: en obeskrivligt god, gratinerad hummer! MUMS!!! Efter detta kastade vi oss över den stora skaldjursbuffén med färska resp rökta räkor, pilgrimsmusslor (ett av mina absoluta favorit-skaldjur!), grönmusslor, havskräftor, kamtjatkakrabbor, vanliga krabbor, skagenröra, clamchowder, m m, m m. Till detta förståss goda såser och röror, samt varmrökt, kallrökt och gravad lax. Dessutom en för oss helt ny bekantskap: rökta laxfenor. Har läst en lyrisk beskrivning av denna delikatess nyligen, innan dess hade jag aldrig hört talas om det ö h t. Men nu när jag fick chansen att provsmaka kunde jag konstatera att det var mycket gott! Det var helt enkelt hur mycket gott som helst! Eva konstaterade att det var tur att vi hunnit prata så mycket under resan hit samt under våra spa-timmar, för nu hade man ju bara tid att äta och njuta!

Alla som precis som jag inte dricker alkohol har förståss upplevt att det väldigt sällan finns några särskilt spännande dryckesalternativ för oss, inte ens på de finaste restaurangerna... Ibland finns visserligen alkoholfritt rött eller vitt vin, men dessa brukar verkligen INTE smaka gott. Däremot finns det några riktigt goda alkoholfria mousserande viner på marknaden, men av någon anledning finns de sällan på restaurang.... Jag brukar ändå fråga efter dem - så att de i alla fall ska veta att efterfrågan finns. Och här överraskade Cape East verkligen, de visade sig ha TVÅ alkoholfria mousserande alternativ, ett vitt och ett rosé!!! (Under alla mina restaurangbesök i Sverige under åren tror jag bara att detta var tredje gången det faktiskt fanns!) Jag valde att testa rosévarianten på bilden ovan - eftersom den enligt uppgift var minst söt. Och den var riktigt fräsch och god - passade perfekt till skaldjuren!

När vi tillslut, smått vimmelkantiga av mättnad, lämnade restaurangen bestämde vi oss för att åter byta festblåsorna mot baddräkt och avsluta kvällen ute i en badtunna med att titta på stjärnorna. Gissa om vi sov gott sedan?!

I morse började vi sedan dagen i samma badtunna - men istället för stjärnhimmel kunde vi nu njuta av en härlig höstsol! Verkligen en perfekt start för min kropp som alltid känns så mörbultad på morgonen! Sedan avnjöts en jättegod hotellfrukost! LCHF-varianten av denna var: bacon, äggröra, varmrökt resp gravad lax med philadelphiaost, lite blandad sallad, paprika och gurka. Några rejäla koppar Earl Greyte samt en klick vispgrädde med hallon som avslutning.

Sedan hängde vi på låset när IKEA öppnade kl 10. Där ägnade vi oss åt en av mina bästa grenar: speedshopping. Trots var sin diger inköpslista lämnade vi IKEAS parkering redan kl 12. I Luleå väntade nämligen en dalmas som åkt nattåget upp för att förhoppningsvis köpa Evas Volvo Amazon som hon har ute för försäljning. Nu var vi verkligen fullmatade av fantastiska upplevelser - och jag konstaterade att det enda som skulle kunna toppa detta var att få tölta en sväng i höstsolen!