fredag 14 oktober 2011

Atlikurs dag 1



Atli rider Lára


På Atlikursens första dag red jag en privatlektion. Fick först värma upp henne i skritt och trav på volt samt tölta lite innan Atli ville rida henne en stund. Han red längs spåret i skritt och sa: "Kontrollera bogarna m h a tyglarna och bakdelen m h a skänklarna! Låt tyglarna ställa henne inåt och lägg sedan till ytterskänkeln så att hon korsar med ytter bakben." Dessutom visade han STORA eftergifter så snart hon lättade i handen.

När han gjort samma sak i tölt var det min tur. Jag fick börja i skritt längs spåret. När hon skulle böja sig i vänstersidan fick jag även var aktiv med innerskänkeln för att hon ändå skulle fortsätta att tänka framåt i övningen. I höger varv hade hon drivningen mer naturligt själv.

Fick sedan göra övningen på volt och, när hon sökte sig framåt nedåt, göra övergång till tölt på volten. Hon slappnade av riktigt duktigt och frustade i tölten! När hon sedan som avslutning fick sträcka ut framåt-nedåt på volt i trav kände jag verkligen vilken glädje jag hade av senaste Sylvialektionens "tragglande" med ytterskänkeln - för jag kunde hålla henne på volten m h a den och därmed ge henne lös innertygel. Och, som Atli alltid påpekar: utan lös tygel får du aldrig en lösgjord häst!

Atli avrundade med att säga att det jag ska träna vidare på är just eftergifterna, för att få henne mer och mer lösgjord. Samt att få mer och mer lätthet i hennes rörelser. Och sedan de där orden jag blir så GLAD av att höra: "Din häst passar dig mycket bra!" 

Inga kommentarer: