söndag 4 september 2011

Midurtävlingen - finaler






Oj, vilken dag vi haft idag - jag och lycko-hästen!!! Och hon har verkligen haft hur mycket energi som helst! Inför vår första final i fyrgång V5 värmde jag i 45 minuter för att hon skulle hinna bli tillräckligt trött för att fokusera på banan. Började med att galoppera längs hela långsidan och ena kurvan på travbanan - det är LÅNGT! Och hon drog på i ett racertempo samtidigt som hon frustade i VARJE galoppsprång - verkade hur lycklig som helst av att få "bränna ur systemet"!!! Efter en skrittpaus galopperade vi samma sträcka igen - fast då började jag lägga mig i lite genom begränsa farten något. Men frustandet fortsatte, om än "bara" i var 4:e till 5:e galoppsprång. Det hann bli några långa galoppsträckor till också, varvat med skrittpauser där jag verkligen försökte rida lååångsamt, vilket inte var lätt denna dag. Damen hade så mycket energi att det nästan bolmade ur öronen!



Finalen i V5 började mycket bra! Vi fick 5,0 i tölten och låg därmed i delad ledning. Traven gick lika bra - poängen blev 5,5 och därmed hade vi gått upp i ledningen! Men sedan kom ju skritten... trots att jag under hela poänggivningen hade suttit och försökt bromsa upp Lára för att få en lugn skritt så räckte inte det. Jag fick bromsa under precis hela skrittbedömningen också... och poängen blev därför bara 4.67....



När det var dags för galopp tänkte jag trava några steg för att sedan göra min galoppfattning. Men så snart jag började korta upp tyglarna kastade sig Lára iväg i tölt. För att inte få avdrag för sen fattning, så försökte jag fatta från tölt istället - men då blev det fel galopp... Det blev bara genom ena kurvan, innan jag kunde ta ner henne i trav och göra en ny galoppfattning - rätt den här gången. Men det ger ju ändå avdrag på poängen. I o m detta slutade vi på 5.0 i galoppen.



Vår totalpoäng 5.04 räckte ändå till en andraplats, efter Sylvia på Sleipnir. Men jag påpekade förståss att det ändå var jag och Lára som är Mariebäcksmästare i V5 eftersom det är uttagningspoängen som räknas när det gäller kval, uppklassningar, totalseger m m. Därför passade också priset jag valde från prisbordet så bra: en blågul vinnargrimma till vinnarhästen! Sylvia hade ju dessutom andra mycket större framgångar: på lördagen kvalade hon till SM i femgång på sin läckre Démantur!


Inför töltfinalen (T5) värmde jag också 45 minuter. Märkte ju i Skellefteå att det inte räckte med att Lára gått en klass redan utan hon kunde vara överladdad ändå. Även nu blev det mycket galopp men förståss också mycket tölt. Ändå hade damen precis hur mycket energi som helst kvar! Arbetstempot gick ändå riktigt, riktigt bra! Hon hade trots allt så mycket fokus att det blev ren takt och vi fick poängen 5,0. En 5,5:a också faktiskt - men det högsta (och lägsta) poängen räknas ju bort när det är fem domare.





Har gasar vi på när det är tempoväxlingar.


När vi saktade av till skritt för poänggivningen visade Lára tydligt hur mycket energi hon hade kvar - hon studsade jämfota för att hon inte fick springa! Tempoväxlingarna blev ju sedan lite klurigare... Hon har ju ännu inte den styrka som krävs, även om hon har viljan! Men precis som igår var jag mycket nöjd med våra nedtagningar eftersom jag kunde hålla henne mjuk genom dem och aldrig fick något i handen. Förutom styrkan till ökningarna så har vi ju ännu inte hunnit träna in precisionen i ökning resp nedtagning. Det ska ju vara TYDLIGA temposkillnader och de ska vara exakt på rätt ställe. Gäller alltså att t ex att veta exakt hur lång bromssträcka man har, resp att veta exakt hur mycket man törs trycka på i ökningen för att få maximal acceleration utan att tappa takten. Och där har vi mycket kvar att träna på - men det är ju det som är roligt också! Som Atli sa: "Här har du en häst du kan utvecklas med i flera år framåt!"


Totalt räckte poängen till en andraplats - och när det var min tur att välja vid prisbordet fick jag ögonen på ett tjockt fleecetäcke i samma blå-gula vinnarfärger som grimman jag valde på förmiddagen. Och då var ju valet lätt!




När vi sedan kom hem till Mariebäck såg Lára mycket nöjd ut över att få gå ut till sin flock igen. Och oj, vad både Tildra och Kippy gnäggade när de fick syn på henne! Tala om att vara välkommen hem!!! Som alltid efter en tävlingshelg drar jag en suck av lättnad över att jag "överlevt". Den här helgen har kroppen verkligen inte varit med mig... men tack vare min härliga häst har "själen" varit på topp och det kompenserar ju en hel del! Dessutom är det alltid så härlig stämning på våra tävlingar, där alla gläds med alla. Och många Miduriter har också sagt att "det syns att du och Lára verkligen passar ihop!" och sådant gläder förståss!



Nu ska jag "koka" i ett riktigt varmt bad, smörja massor med smärtstillande gel och sedan förhoppningsvis drömma om min härliga häst - om jag nu får sova...




2 kommentarer:

Caroline sa...

Sen väntar vi så klart på bilder, när Lára har på täcket och grimman ! ;) Och ett stort grattis till de fina placeringarna, hade gärna tävlat själv, men jobbade tyvärr.

Anna sa...

Hej Carro och TACK!

Vi saknade dig på tävlingen! Visst ska jag fixa bilder! Johan fotade henne bara med täcket, men jag får se till att fota henne själv med hela hennes "outfit"!