fredag 5 augusti 2011

Nya grejor och trevlig ridtur!!!


Det blev en sväng förbi Häst & Fritid efter jobbet idag igen. I måndags såg jag ett exemtecke på rean och nu hade jag bestämt mig för att köpa det till Lára. Hon har visserligen inte exem, men i sommar har hon kliat sig ovanligt mycket i man och svans. Testade tidigare att tvätta henne med antisvampschampot som varje år satte stopp för Feykirs kliande, men det verkade inte ha någon effekt på henne...




Varken jag eller Sylvia har hittat minsta tecken på exem, varken svullnader eller små bölder på henne. Och hon har knappt några insektsbett ö h t - jag har hittat tre små på ena sidan juvret i övrigt inget alls. Så varför hon kliar sig är verkligen en gåta... Men sedan Atli-kursen har hon i alla fall fått gå med ett exemtäcke som jag lånat av Sylvia. Oavsett orsaken till kliandet så skonas ju man och svans på det sättet! Så det kändes lika bra att köpa ett eget - och passa på när det var så bra pris. Köpte även en anti-slip pad till sadeln. Blev så GLAD att det fanns där, för jag ville ju ha den NU! Det är ju väldigt motvilligt jag köpt ny häst - jag ville ju ha kvar den jag hade... MEN en stor fördel är ju faktiskt att jag behöver lite ny utrustning till henne. För det är ju så KUL att köpa hästprylar!!!





Lára och jag fick rida ut med Fia och Ljúfa idag. Jag passade på att låna ett Bombers bett av Sylvia med tungfrihet för att testa hur Lára skulle fungera på det. (Måste föresten kolla upp om man får tävla lätt klass på sådant bett - NOTE TO SELF!!!)





Efter lite inledande tölt började jag träna igångsättningar i trav - låååångsam trav. Det blev ju en extra utmaning dels för att vi red ut, så hon var ju ÄNNU piggare än på banan. Och dessutom blev hon ju lite triggad av att Ljúfa var med. Bara att hitta en avslappnad skritt i låg form att utgå ifrån var ju en utmaning! Men några riktigt bra igångsättningar lyckades vi ändå med.





Sedan blev det mer tölt - f f a försökte jag rida låååångsam tölt med energi och eftergift. Hon behöver ju verkligen bygga upp styrkan där! När vi kom bort till sjön gjorde jag först en övergång från galopp till tölt för att rida lite mer tempo. Det är så häftigt! Fast jag har ju inte lärt mig ännu hur jag ska underhålla tölten på bästa sätt i det högre tempot...





Sedan tränade vi lite galoppfattningar. Ännu en av alla saker som vi behöver träna massor på. Har inte riktigt fått kläm på högergaloppen... Medan vi jobbade med detta hade Fia och lilla Ljúfa en skrittpaus. Hon är ju bara fem år så hon orkar inte hur mycket som helst ännu. Men vi hade räknat ut att vi ändå skulle hinna ikapp dem igen på hemvägen.





När Lára och jag så vände hemåt hade jag riktigt bra läge att träna lååååångsam tölt med "mycket bakben" - för det var ju både hemväg och dessutom skymtade vi Fia och Ljúfa långt där framme. Kanske var det lite fusk, för jag behövde i princip inte driva, utan bara hålla nere tempot och förståss ha rörlig hand för att få eftergift. Ändå jobbade hon verkligen med bakbenen. Men även om jag "åkte snålskjuts" så fick ju hon jobba med rätt muskler i alla fall!





När det var dags att "trava av" gjorde Lára som hon brukar och satsade mot Solvalla. Men då hörde jag Sylvias ord från igår ringa i mina öron: "Sitt ner och bromsa upp ORDENTLIGT!" Så det gjorde jag - och vips kunde Lára trava långsamt, med jättefin bärighet och helt lätt i handen!





Tycker det lånade bettet fungerade väldigt bra på henne. Och sadeln låg betydligt mer stilla med antiglid-paden. Men i morgon blir det ett tuffare test av paden, för då ska jag rida på ridbanan igen och det är ju volterna som är mest avslöjande.





Efter ridturen var det dags att prova nya exemtäcket - och det visade sig sitta "som en smäck"! Det har löstagbar magdel, så jag lät henne vara utan den. Det är ju bara manen och svansen jag behöver skydda. Jag tycker föresten färgen på täcket var riktigt snygg! Det är grått - en färg som jag verkligen önskade mig på Reykurs tid. Men då fanns det bara mörkbruna, fuxfärgade och vita på marknaden... Vitt känns ju hur korkat som helst, så han fick alltid gå i fuxfärgat. Men han skulle definitivt varit minst lika snygg som Lára i det här täcket!





Åh, vad det är ROLIGT att rida!!! Det känns som att Lára och jag har HUR mycket som helst att träna på - och det är ju sådan ridning jag gillar bäst! Nu rusar tiden fram och snart är det dags för vår debut på ovalbanan, i Skellefteå. Just nu känns det som att jag hade velat träna (och inte minst lära känna hästen) några månader till först... men, som Fia så klokt sa: "Om man ska vänta till dess att man känner sig färdig så kommer man aldrig att komma ut på tävlingsbanan!"





F ö så känns det skööööönt att det äntligen är helg! Den här första jobbveckan efter semestern har varit mkt intensiv... inte minst idag då jag fick ta emot oräkneliga samtal från kunder som ville diskutera hur de ska hantera den pågående börsoron... Så förutom att rida i helgen ska jag aktivt gå in för att göra så lite som möjligt!

2 kommentarer:

MalinS sa...

Vad har Lára för stam?

När det har varit som värst med flyfän i luften brukar vi dra på eksemtäcke även på icke-eksemhästarna för att de skall ha det lite trevligare.

Bomberbettet: Så länge bettet inte har någon som helst hävstångseffekt, eller kedja (alltså så länge som det har vanliga ringar där tygeln och sidostycket fästs i samma ring) så är det tillåtet i lätt klass!
Vad kul att du är så nöjd med din fina dam! Skall bli kul att se henne och dig i Boden!

Anna sa...

Hej Malin och tack för info om bettet! (Hade viss förhoppning om att du skulle skriva här!) Bettet har ingen som helst hävstång, bara tungfrihet och fasta ringar så då måste det ju vara OK.

Lára är faktiskt lite släkt med Feykir, upptäckte jag när jag fick passet! Hon är efter Odinn frá Reydarfirdi, som har Ótur frá Saudarkróki som farfar. Ótur var farfar till Feykir och fanns även med i hans mammas stamtavla.
Láras mamma heter Hófi frá Krossi och hennes farfar är Hrafn frá Holtsmúla.

Det blir jättekul att träffa dig i Boden!