onsdag 4 maj 2011

Alla hästar hemma?!



Idag var Snarfari faktiskt riktigt, riktigt fånig! Efter många ridpass på ridbanan tänkte jag ge honom en rolig och omväxlande ridtur ute i skogen... men det blev inte alls så bra som jag hade tänkt...


Skogsvägen bakom bommen har äntligen torkat upp efter snösmältningen så jag red där för första gången på JÄTTELÄNGE. Och för att göra det hela ännu mer omväxlande svängde jag in på en ännu mindre skogsväg som är väldigt igenväxt av sly. Där brukar Feykir och jag roa oss med att trava "i kringelikrokar", över grenar som ligger tvärs över stigen och hoppa någon liten stock.


Men Snarfari blev istället jättespänd och stressad... Efter en stund insåg jag vad det måste bero på: när vi banade oss väg genom allt sly så tog ju kvistar hela tiden mot hans kropp. Och han misstog detta för att vara jag som använde ridpisken! Jag tänkte att han väl skulle vänja sig efter en stund - men istället började han springa. Först stressad trav - men snart övergick han till galopp. Och ju fortare han sprang detso mer snärtade förståss kvistarna... Allt medan jag bara satt och höll i mig - för jag förstod att varje försök att bromsa bara skulle sluta med en dragkamp jag aldrig kunde vinna.


I en glänta saktade han så ner och stannade. Jag gjorde ett försök att fortsätta framåt, trodde att han skulle ha förstått vid det här laget. Men icke - det blev en rejäl åktur i racerfart igen... Stackarn trodde alltså att jag helt enkelt gick lös på honom med pisken hela tiden! :-O


När han tillslut stannade en andra gång bestämde jag att det var dags att vända. Fast jag satt av och gick med honom tillbaka längs "slyvägen" - då hade han antagligen sprungit i full galopp hela vägen hem!


Tillbaka ute på bilvägen fortsatte jag i tölt bort till vändplanen. Där konstaterade jag att vi kan rida riktigt små åttor i tölt m h a vikthjälper och skänklar. Så duktiga vi är! Vägen tillbaka hem red vi öppna i tölt för vänster skänkel - och Snarfari var riktigt duktig på att länga halsen! Det blev ingen längre ridtur idag - men tyckte det fick räcka för oss ändå.


Om Feykir finns inte så mycket att rapportera - annat än att han verkligen släpper päls nu. I helgen ska mirakelskrapan få göra en ordentlig insats. Så kanske han har sommarpäls sedan?! Nja, kanske inte riktigt, men nära på...!!!

1 kommentar:

Adina sa...

Ojdå det verkade inte vara någon bra ide med skogsstigen.. Han blev nog lite fundersam över det... Menmen bra att ni fick till någonting efter det i alla fall - man ska se de positiva sakerna! :)