måndag 4 april 2011

Regnig måndag

Så här fint var det INTE idag - detta är en "arkivbild" från igår. Idag regnade det... Efter jobbet och 2,5 timmars vila i soffan åkte jag till Mariebäck för att pyssla med Feykir. Mockade hans "sjukruta" m m samt kollade pulsen i hovarna. Precis som de senaste dagarna var den knappt märkbar ö h t! Härligt att han verkar bli stadigt bättre TROTS att han verkar ägna stor del av dagarna åt att skrapa med framhovarna i is och snö för att leta ätbara saker! Enda sättet att hindra honom från det vore ju att låta honom fortsätta stå inne på box. Men med tanke på hur mycket mer harmonisk han ser ut när han får vara ute - med flocken bara på andra sidan eltråden - så vill jag inte gärna tvinga honom att stå inne. Och eftersom han hela tiden blir bättre fungerar ju detta uppenbarligen!

På fredag är det två veckor sedan besöket på ATG. Veterinären där sa att om han fortsatte att bli bättre så kunde man sko honom igen fram om 2-3 veckor. Vilket alltså skulle kunna vara ganska snart. (Då sätter man skorna "bakvända" och kortar tydligen också tån ytterligare - allt för att få så snabb överrullning i steget som möjligt. För att minska belastningen på hovbenet.) Har skickat sms till hovslagaren, för att få boka in en tid med honom. Men någon jättebrådska är det ju inte. Feykir står ju där han står.

Snarfari fick vila idag. Har lyckats överbelasta ländryggen igen (det händer ju titt som tätt eftersom min bröstrygg blir för stel och inte kan dela belastningen utan allt hamnar på ländryggen...) Igår när jag red gick det bra att skritta och tölta, men i traven kändes det rejält i ryggen. När Atli kommer hit till helgen blir det mycket trav i början och slutet av varje ridpass, så jag tyckte det var bäst att ge ryggen lite återhämtning idag. Den blev ju dock utsatt för att mocka hos Feykir - och det jag mockade ut var så blött att det var rejält tungt - men det var ju svårt att komma ifrån. Och jag försökte verkligen att varje gång lyfta "enligt skolboken".

I morgon hoppas jag dock att det blir ridning igen. Om vi rider ut ensamma - så att ingen stressar oss - kan vi ju strunta i traven och bara skritta och tölta! Har föresten fått en hel påse äpplen från en kollega så Snarfari har mycket att se fram emot! (Vågar fortfarande inte ge Feykir annat än det av veterinären ordinerade torrhö:et.) Körde isvägen idag också - bärigheten är fortfarande angiven till 4 ton. Men det är MYCKET vatten på isen, så kanske detta var sista dagen?! Hade tänkt ta en bild så ni fick se vad min "amfibiebil" fått tampas med - men väl på plats glömde jag det...

2 kommentarer:

Adina sa...

Ikväll när jag fodrade blev allt även Feykir lite upphetsad och studsade runt lite i sin lilla sjukhage, han verkar inte ha så fasligt ont i benen om han klarar av sådant. Men det är positivt, bara han inte överanstränger sig! :)

Anna sa...

Oj, då - jag får bestämt gräla lite på honom! (Veterinären varnade mig för att han kommer att vilja springa låååångt innan hans hovar är tillräckligt stabila för det... ) M a o tur att han inte har så stor yta att röra sig på ännu!