fredag 29 april 2011

Duktig Snarfari!


Red Snarfari på ridbanan igen idag. Efter uppvärmningen började vi med galopp på volt - roligt! I vänstervarvet krävs det endel jobb för att få formen, i högervarvet är det lättare och där kan han även galoppera på småååååå volter! I vänstervarvet ville han först inte ta i riktigt bakifrån, men en liten påminnelse om att jag faktiskt hade en pisk gjorde susen både i traven och galoppen! När vi tog en lite längre skrittpaus efter galoppjobb i båda varven kändes han härligt lösgjord - skritten "gungade" verkligen genom hela kroppen! Det var också en del i min plan: att lägga galoppen först och utnyttja dess lösgörande effekt för att sedan träna tölt.

Övergick sedan till att träna vändningar i tölt - och kunde konstatera att jag faktiskt ska tänka på samma sätt i vändningarna som på galoppvolten: att det är med vikten och skänklarna jag ska styra hästen. Har haft endel problem att verkligen hålla igång tölten i vändningarna, men jag tyckte det gick lite bättre idag. När jag sedan övergår från "komforttölt" till att tillföra mer energi måste jag också bli bättre på att komma ihåg halvhalterna. Annars tenderar han att bli för lång och ramla ner i trav istället för att tölta med eftergift. Även detta tyckte jag faktiskt att jag fick till bättre idag än senast.



Red även lite tölt längs spåret - och använde vändningar för att lösgöra igen då han började gå emot handen. I vänstervarvet töltade han på riktigt trevligt - medan jag fick påminna mer om formen i höger varv. Han fick i alla fall jobba ordentligt idag - när vi varvat ner med trav och skritt var han riktigt svettig. Men så var det varmt idag också - inte alls så kylslaget som det ser ut på de här bilderna från senaste Atlikursen.


2 kommentarer:

Pernilla sa...

Galopp är lösgörande och förvänd galopp ännu mer lösgörande för gossen :) Det r så kul att läsa om er :)

Anna sa...

Roligt att du uppskattar det jag skriver - för jag har ju så roligt med din häst!!! (...och gillar verkligen att skriva dessutom - om nu någon missat det!)